söndag 22 maj 2011

De moderna egyptiernas seder och bruk

I går vågade jag mig ut i solskenet för en promenad på gågatan i centrala Uppsala. Jag har fortfarande feber som kommer och går och den besvärliga hostan vägrar lämna mig trots medicinering. Det kändes smått omtumlande att plötsligt vara omgiven av en massa sommarklädda människor. När jag kommer till bokståndet i närheten av biblioteket stannar jag till och tittar på böckerna. Upptäcker att De moderna egyptiernas seder och bruk av Edward William Lane säljs inbunden för endast 60 kronor. Utan minsta lilla tvekan köper jag ett exemplar.

Boken bygger på de iakttagelser Lane gjorde under sina vistelser i Egypten åren 1825-28 och 1833-35. Edward Said har skrivit att

"Lanes bok hör till de stora och inflytelserika skildringar av världen utanför Europa före kolonialismen. En klassiker inom det historiska och antropologiska studiet på grund av sin stil och sin mängd med intelligenta och briljanta detaljer".

Jag har ännu inte kommit igång med någon systematisk läsning av boken, men har flitigt bläddrat i den och läst lite här och där. Lane konstaterar att muslimernas tidigare vanliga vindrickande har ersatts av tobaksbruk. "Huruvida tobaksbruket är lagligt för en muslim har ofta hett diskuterats, men det är numera tillåtet överlag", skriver han. Ett kapitel handlar om lättklädda "offentliga danserskor". I en fotnot noterar han att i juni 1834 förbjöds offentlig kvinnlig dans och prostitution. Kvinnor som första gången bryter mot lagen kan dömas till femtio piskrapp och flera års fängelse om de upprepar brottet.

Ja, det finns mycket i boken som vid en snabb bläddring lockar till läsning. När jag känner mig något piggare skall jag med vetgirig aptit kasta mig över den.

Inga kommentarer: