lördag 21 maj 2011

Wanlov The Kubolor - For the river



Ibland drabbas jag av en stark längtan till Ghana. Nu under morgontimmarna har jag haft en sådan stund. Förmodligen har det att göra med min dotters planer på att resa dit under jul och nyår.

För att hantera min längtan började jag leta efter ny musik från Ghana. Nästan omedelbart hittade jag på Tuben en för mig okänd artist vars musik jag genast fastnade för. Musiken ligger mer åt världsmusik hållet än något typiskt ghananskt. När jag började läsa om artisten förstod jag bättre varför musiken låter som den gör.

Wanlov the Kubolor - kubolor betyder vagabond på ga, ett språk som talas främst i Ghanas huvudstad Accra - föddes i Rumänien som Emmanuel Owusu-Bonsu. Hans pappa är ghanan och mamman rumänska. Han flyttade till Ghana och började studera. Fortsatte med studier i USA, där han stannade i sju år och släppte sin första skiva 2007, Green card. På sitt tredje och senaste album Brown card - African Gypsy (recension) blandar han romsk musik från Rumänien med afrikanska rytmer och influenser från bland annat hip hop. Resultatet blir en mycket personlig och fascinerande mix.

Provlyssna på albumet Green card

4 kommentarer:

Habiba sa...

Vilken härlig låt Svarten! :) Hoppas du återhämtar dig från förkylningen :(

Anonym sa...

RJK passar på...

Sa du nåt om rumänsk musik? Nu har du bett om det, svarten! Jag har behärskat mig länge men nu kan jag inte låta bli att tjata om Moldaviens stolthet. Zdob si Zdub!

http://www.youtube.com/watch?v=WReABTpqv0I

mvh

Svarten sa...

Tjena, RJK

Häftig musik! En dag när jag är på "rätt humör" lägger jag upp den på bloggen.

Anonym sa...

Man lär sig så länge man lever. Och helst av ungdomen:)

Det var en tonårskille som tipsade mig om ZsZ för nåt år sen.

Det började med Videli Noch-videon (en Viktor Tsoi-cover förresten...en till artist som jag inte kände till)...

Nåja, jag föll pladask:)

Ett favoritklipp är videon till Buna Dimineata från Agroromantica-skivan. Ett annat är den där Garrik Sukachev dyker upp som gästartist...

mvh

rjk