torsdag 26 maj 2011

Modemarknaden i Mellanöstern

Höstkollektion 2011 - Hermès Christophe Lemaire

- Jag har fått höra av en omtalad designer att det inte är status att designa slöjor i Sverige. Men de som sitter på de stora pengarna i världen har ju fruar som bär slöjor, säger modedesigner Iman Aldebe i en intervju

Kanske ska uttalandet tolkas som att Aldebe kastar blickarna mot Mellanöstern. Hon är i så fall inte den ende modedesignern som upptäckt dennna penningstinna och snabbt växande marknad för exklusiva kläder. Det hävdas att Gulf-regionens textil- och klädmarknad värderas till 12 miljarder amerikanska dollar och beräknas öka med 10 procent under 2011.

Marriam Mossalli, redaktör på den engelskspråkiga tidningen Arab News, berättar att västerländska designers under flera år försett kvinnor i Mellanöstern med skräddarsydda kläder. När hon besökt modevisningar i Paris har hon sett hur designers villigt anpassar sig till de krav som ställs på  kläderna av uppköpare verksamma i arabvärlden.

- Sanningen är att mode är affärer. Det slutliga målet är att tjäna pengar. Och dessa designers vet att pengarna finns i Mellanöstern, säger Mossalli till tidningen Elan

Hermès Christophe Lemaire är tydligen en av dem som vill få in en fot på modemarknaden i Mellanöstern. Hans höstkollektion 2011 ser ut att vara inspirerad av arabiska dishdasha och abaya

Gucci, som varit verksamma i Mellanöstern i över tio år, påbörjade i mars i år ett samarbete med Al Tayer Group i Dubai. Avsikten var att snabbt och smidigt etablera sig i Förenade Arabemiraten. Al Tayer är den största återförsäljaren av lyxvaror i Mellanöstern, företaget är verksamt i tolv länder och har över 7 800 anställda.

1 kommentar:

COVERISTA sa...

Tack för nyheten.. Bra att vara uppdaterad !