måndag 9 maj 2011

Ruvande and i centrala Uppsala

Klicka på bilden för större format

I en blomkruka på ett av de populäraste promenadstråken i centrala Uppsala har en and valt att häcka. I ett tidigare inlägg uttryckte jag vissa farhågor huruvida äggen skulle skulle klara sig över fylleslaget på sista april Jag kan meddela alla oroliga läsare att allt tycks vara väl. Nu vet jag visserligen inte om alla nio äggen fortfarande ligger kvar under andmamman, men jag hoppas och tror att så är fallet.

Enligt Wikipedia lägger änder "först äggen, ofta ett om dagen, men utan att påbörja ruvningen, vilket medför att äggets utveckling avstannar. Först när alla äggen är lagda börjar honan ruva äggen och detta resulterar i att äggen utvecklas samtidigt. På detta sätt kommer ungarna också att kläckas samtidigt."

Jag hoppas jag får tillfälle att se alla nykläckta ungar i boet och att de oskadda kan ta sig över vägen till Fyrisån, som bara ligger en kort bit från ruvningsplatsen.

Inga kommentarer: