torsdag 2 juni 2011

Den tobaksfria dagen



Ashes of Doom, med förtexter nästan lika långa som filmen. Om de åtminstone kommit efter filmen.

Missade ni att den 31 maj var den tobaksfria dagen (World no tobacco day)? Det gjorde i alla fall jag. Uppriktigt sagt hade jag ingen aning om att denna dag existerade. Nåväl. Jag hade tänkt uppmärksamma den lite så här i efterhand. Bättre sent än aldrig.

The Department of National Health and Welfare i Kanada producerade filmen ovan redan 1970, långt innan World Health Organizations (WHO) medlemsstater 1987 instiftade den tobaksfria dagen. Utan reservation ställer jag upp på vetenskapens rön att rökning är ett av våra största hot mot folkhälsan. Detta trots att jag själv understundom gärna puffar på en cigarr - inga halsbloss!

Budskapet i filmen uppfattar jag dock som något tvetydigt. Visst framgår det någorlunda tydligt att rökning är ohälsosamt, men filmens slut visar att det inte enbart är av ondo.

Besök gärna Tobaksfakta

Inga kommentarer: