måndag 13 juni 2011

Köp av mikrovågsugn

Jag kände mig äntligen mogen att utrusta mitt hem med en mojäng som i varje svenskt hushåll varit en självklarhet sedan många år; en mikrovågsugn. Natten mot lördagen frågade jag en arbetskompis om det var något speciellt jag behövde tänka på vid inköpet. Jag fick endast rådet att den bör vara på minst 900 watt.

Ut på nätet för att skaffa information om priser och testresultat. Ganska snart hittade jag en mikro som jag blev intresserad av. En tjänst för prisjämförelser visade att samtliga nätbutiker hade samma pris: 1490 kronor. Jag klickar på den översta butiken på sidan och kommer till deras hemsida. Där står det att mikron kostar 749 kronor. Nästan halva priset.

På lördagmorgon kom lokaltidningen. Den innehöll en reklambilaga för elektroniska hushållsartiklar. Nätbutiken med priset 749 kronor hade även samma pris som specialerbjudande under pingstafton och pingstdagen i sin fysiska butik här i Uppsala. Klart jag måste slå till.

Butiken stängde 17.00 under pingsthelgen. Har man nattarbete, som jag, behöver man sova på dagarna för att orka jobba på nätterna - något många dagarbetare tycks ha väldigt svårt att förstå. På lördagen vaknade jag för sent för att hinna till butiken. På söndagen ringde en arbetskompis och väckte mig och erbjöd sig att skjutsa mig. Vi kom till butiken en timme innan stängning.

Efter att ha irrat omkring ett tag hittade vi avdelningen med mikrovågsungnar. Vid skylten för extraerbjudandet stod två tomma pallar. Slutsålt. F-n.

Men. Skyltexemplaret fanns kvar. Försäljaren bekräftade att det var sista exemplaret och visst fick jag köpa det, sa hon. Hon såg mitt glada leende över beskedet och sedan var det förstås omöjligt att pruta en enda krona. Jag köpte den naturligtvis ändå. Tar er gärna en titt på mitt nyförvärv.

Jag är dock lite orolig över informationen om att mikrovågsugnen är barnsäker

1 kommentar:

Jan sa...

Gratulerar till moderniteten!
Såg att apparaten hade GRILL.
Vet inte hur det är hos dig men i vårt bostadsområde får vi inte ens grilla på balkongen.
Det blir kanske så att du får släpa ut "lådan" om du skulle komma på tanken att grilla.