måndag 20 juni 2011

Det nya Afrika: Rwanda



Det är bara 17 år sedan folkmordet, men Rwanda är i dag ett land som rest sig ur våld och kaos och toppar nu FN:s lista över världens mest reforminriktade länder. Videon finns tillgänglig till och med 15 juni 2012.

Det är världens fattiga länder som tar emot de flesta flyktingarna. I dag på den internationella flyktingdagen uppmärksammar FN:s flyktingorgan UNHCR situationen för världens flyktingar. 80 procent av flyktingarna tas emot av fattiga utvecklingsländer. De tre största flyktingmottagarna är Pakistan, Iran och Syrien.

På centralstationen i Stockholm byggs det i dag upp ett flyktingläger i miniformat för att synliggöra de miljontals människor som befinner sig på flykt undan krig och förföljelse. TV-skärmar visar UNHCR:s Goodwill ambassadör Angelina Jolies upprop för världens flyktingar. Läs mer om aktiviteterna på centralstationen.

I dag tänker jag på en ung tjej från Rwanda som jag lärde känna i mitten på 90-talet. Hon kom till Sverige på flykt undan folkmordet i Rwanda, där närmare en miljon människor dödades under 100 dagar. Hennes föräldrar hade dödats och hon var den äldsta i syskonskaran. Hon kom ensam till Sverige. Min dåvarande fru från Västafrika blev god vän med henne och hon var ofta på besök hemma hos oss. Det var alltid mycket skämt och skratt när hon hälsade på.

Hon tycktes finna sig väl till rätta i Sverige. Hon lärde sig svenska, fick en egen liten lägenhet och skaffade sig pojkvän. En dag berättade hon för oss att hon tänkte resa tillbaka till Rwanda. Vi trodde först att hon menade ett tillfälligt besök i sitt hemland, men hon förtydligade sig och sa:

- Jag flyttar hem igen. Jag måste ta hand om mina syskon.

Hon sålde de få ägodelar hon samlat på sig, tog farväl och återvände till Rwanda. Sedan dess har jag inte hört något från henne, men hon har då och då dykt upp i mina tankar. När jag för några dagar sedan såg nyhetsinslaget i videon ovan kände jag mig riktigt glad och hoppas att hon, hennes syskon och deras barn får se det nya Rwanda växa fram och kan känna hopp inför framtiden.

Inga kommentarer: