söndag 11 juni 2006

Black Stars - Ghana

På måndag går nästa match i fotbolls-VM som jag med stor förväntan ser fram emot: Italien - Ghana. Eftersom Ghana har blivit mitt "andra hemland", så kommer jag att sitta klistrad framför tv:n tillsammans med mina kompisar från Ghana och andra afrikanska länder.

Kom att tänka på ett av mina många besök i Ghana. Det var för cirka tio år sedan och jag bodde på ett hotell i stadsdelen Pig Farm i huvudstaden Accra. När jag gick till och från hotellet brukade jag ta en genväg över en skolgård, åtminstone på eftermiddagar och kvällar när skolan var stängd. Skolgården var en grusplan, ungefär hälften så stor som en ordinär fotbollsplan. Den sluttade ganska ordentligt och tvärs över gick ett litet dike för regnvatten. Vid vardera änden stod ett fotbollsmål utan nät.

En eftermiddag när jag var på väg till hotellet pågick det en fotbollsmatch på skolgården och flera hundra hade samlats för att se på. Naturligtvis stannade även jag för att titta. Jag insåg ganska snart att det var mycket kvalificerade spelare som kämpade om bollen. Jag frågade en man bredvid mig vilka som spelade. "Black Stars", svarade han. Black Stars - landslaget. Jag var övertygad om att han drev med mig.

Men det gjorde han inte. En gång i veckan samlades Ghanas landslag på denna sluttande grusplan, i ett relativt fattigt bostadsområde, för att träna. Nu har de, för första gången, kvalificerat sig till VM. Och på måndag 15:00 är det avspark.

Ringde just till min dotter, som för tillfället studerar i Ghana, och frågade om hon skulle hinna se matchen i morgon (Ghana -2 timmar jämfört med Sverige). Hon berättade glatt att de var lediga från skolan i morgon och självklart skulle hon se matchen.

Tillägg 12 juni, 16:05

Ringer min dotter igen.
Jag: - Det var ju i kväll matchen var.
Hon: - Jag sa ju det.
Jag: - Gjorde du? Det hörde inte jag.
Hon: - Pappa, du måste lära dig att lyssna bättre på mig.

Inga kommentarer: