onsdag 28 juni 2006

Hamnen i Uppsala 3

Nu har det gått två månader sedan jag kontaktade kommunens ansvarige angående "festflotten" Olrogs kajplats i Uppsala hamn och fick beskedet att flotten även i fortsättningen skulle ligga vid Pumphuset. Eftersom jag var av en helt annan uppfattning skrev jag två inlägg här på bloggen, där jag motiverade varför jag ansåg att flotten skulle flyttas och även kom med ett förslag om hur det hela enkelt skulle kunna lösas (se Hamnen i Uppsala och Hamnen i Uppsala 2). Jag sände ett mail till kommunen med länkar till inläggen.

Jag kan nu, med stor tillfredställelse, konstatera att flotten under de gångna två månaderna haft en ny kajplats på behörigt avstånd från den vackra miljön runt Islandsfallet. Om det är ett resultat av mina skriverier på bloggen vet jag inte, men det saknar egentligen betydelse; det viktiga är naturligtvis att flotten inte längre "ligger och skräpar" vid Pumphuset.

Jag har under tidigare somrar varit en ganska flitig gäst på uteserveringen vid Uppsala hamn, som jag anser vara det vackraste området i centrala Uppsala under sommarhalvåret. Den här sommaren har det blivit ännu fler besök än vanligt och ölen, eller vad jag nu har druckit, har smakat mycket bättre än tidigare. För det är ju så med mat och dryck; det är inte bara vad som finns på tallriken och i glaset som är betydelsefullt, den omgivande miljön är också oerhört viktig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag alrdig varit i Uppsala men jag tycker det är härligt när den lille medborgaren kan få politiker att ändra sig. Vare sig det handlar om att förfula staden eller annat.
Grattis.

Svarten sa...

...och visst är det härligt med politiker/tjänstemän som lyssnar, tänker till och ändrar sig.
:-)