söndag 1 mars 2009

Svensk integrationspolitik

Först en bekännelse. I åratal vägrade jag visa upp passet när jag flög inom Skandinavien. Gränspolisen vred på körkortet, sedan kom frågan: ”Svensk medborgare?” Jag brukade nicka till svar. ”Talar du svenska?” Ny nick. ”Varför säger du inget?” ”För att jag tror att det är en passkontroll. Inte något jäkla språkprov.”

Så börjar Maciej Zarembas första alldeles utmärkta artikel Svensk? Var god dröj! i Dagens Nyheters artikelserie "I väntan på Sverige".

Läs Bahlools kommentar, Man känner igen sig lite...

Spela flyktingpingis



Ett klipp ur SVT:s serie Hipp Hipp som började sändas 2001.

2 kommentarer:

Anonym sa...

länkade till din film, kan inte titta på den då mitt ljud är f up, men ska göra det sen när jag fixat skiten :P

nitza sa...

Ja det handlar väl om att inte få ett bättre språk en svensken, för svära det kan vi ju och ahladin gillar vi ju att ge bort i alla lägen.