måndag 25 juli 2011

Jan Guillou: Om galningen hetat Ali

På eftermiddagen i fredags var jag ute och käkade på en restaurang i Östersund med två nära vänner. I ett hörn stod en liten TV med ljudet avslaget och visade bilder från bombattentatet i Oslo. En av vännerna berättar att han helt kort hört om sprängningen och att ingen hade blivit skadad. Vi spekulerar lite om hurvida det var en olyckshändelse eller ett terrordåd och vilka som i så fall kunde tänkas ligga bakom.

- Måtte det bara inte vara en galen muslim, sa jag.

I gårdagens krönika i Aftonbladet, Om galningen hetat Ali hade våra politiker inte varit så sansade, skriver Jan Guillou om det snart tioåriga ”kriget mot terrorismen” och hur det förgiftat våra sinnen.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag sa exakt samma sak. Måste erkänna att jag trodde det i början, direkt efter att norska regeringskansliet blivit utblåst. Dessutom hade en islamistisk organisation erkänt dådet i mail till New York Times. Så fort jag hörde om massakern på norska SSU:s sommarläger förstod jag dock att vi här hade att göra med högerextremister. En nazistisk statskupp var min tanke. Mycket tragiskt det hela, som var välplanerat under flera månader. Guillou har sina poänger, men jag tycker det är meningslöst att spekulera om vad som hade hänt om...Ali eller Anders, ondskan har många ansikten.

Hälsningar Nattugglan från Götet, :-)

Svarten sa...

Christian Schickhardt

När kom till pensionatet på kvällen slog jag på TV:n och först då fick jag veta vad som hänt. Chocken när första inslaget från Utøya kom var stor. Följde NRK:s sändningar tills jag somnade på sängen med kläderna på.

Det bodde många norrmän på pensionatet och vid frukosten på lördagen var stämningen mycket dämpad. Till och med de små barnen var tysta.

Själv förmår jag knappt skriva något om den fasansfulla massakern.

Nattugglan i Uppsala

Jan sa...

Du har säkert redan sett detta men skickar ändå länken från VG.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php

Närmare femhundratusen har fattat varandras händer.

Terrorhandlingar ska inte tysta oss!
PS
Även om vi känner sorg och förtvivlan måste vi fortsätta att se/visa det roliga och fina i stöter på.
DS

Svarten sa...

Jan

Jo, jag var dit i går och skrev in mig.

Saladin sa...

Christian:

det var ingen "islamistisk organisation" som tog på sig ansvaret och NYT publicerade något de inte hade något bevis för.