fredag 15 juli 2011

Rymdbloggare



Titt som tätt läser jag på diverse bloggar att de tyvärr inte kunnat uppdatera därför att de haft så mycket att göra eller att de varit på semester eller att uppkopplingen är så långsam att det blir jobbigt att lägga upp inlägg och så vidare. Mjukostarnas sketna ursäkter för att inte uppdatera tycks inte känna några gränser. Tacka vet jag Anousheh Ansari, det är tjejen som minsann inte kommer med en massa fåniga bortförklaringar för att inte uppdatera.

Anousheh föddes i Iran, flyttade som 15-åring till USA och utbildade sig till civilingenjör i elektroteknik och data. Hon var med om att bygga upp ett IT-bolag i USA som såldes år 2000 och tjänade en förmögenhet på affären. År 2006 startade hon upp familjeföretaget Prodea systems Samma år köpte hon en biljett för 20 miljoner dollar och drog iväg ut i rymden med den ryska raketen Sojuz TMA-9. Hon blev därmed den första kvinnliga rymdturisten och även den första kvinnliga muslimska rymdturisten.

Och vad gjorde hon i rymden? Rullade tummarna och kollade in utsikten? Nä. Hon bloggade. Hon till och med videobloggade. Så skärp er nu alla sommarslöa bloggare som påstår att ni inte kan uppdatera på grund av semester. Eller låt oss åtminstone slippa läsa en massa skruvade och mer eller mindre pinsamma ursäkter för uteblivna uppdateringar. Som sagt, tacka vet jag Anousheh Ansari.

1 kommentar:

Saladin sa...

Umm....nej, jag ska inte börja här....:p...
.....förutom att nämna - se hur strategiskt namnskylten är placerad på Irans flagga och så är det på alla bilder jag sett. Jag tror att hon bär shahens flaga...