onsdag 6 mars 2013

Hemlagad ketchup


Efter tips från Tasnim gjorde jag alldeles nyss, för första gången i mitt liv, min egen ketchup. Receptet hittar ni här Jag följde det nästan till punkt och pricka. Lite extra svartpeppar, rökt paprikapulver och maizenamjöl blev det dock. Smakmässigt blev resultatet lysande. När det gäller konsistensen påminner det mer om en tomatsås än den färdiga ketchup jag brukar köpa i affärerna. Trots att jag vispade ner en hel del maizena finns det inte en chans i världen att såsen ligger kvar på en varm korv med bröd. Men, som sagt. Det är en jättegod tomatsås som kan användas till många olika rätter och även ersätta ketchup på till exempel en hamburgare. Själv tänker jag använda den senare i dag till en rätt med torskfilé. Jag tror det kommer att passa alldeles utmärkt.

Se även Jamie Olivers recept på ketchup

Uppdaterad 2013-05-06 16.15:

Tasnim har exprimenterat vidare och hävdar nu att hon kommit på hur man gör ketchupen tjockare, "så den kan balansera tryggt och säkert på en körv" Jag har ännu inte testat om det fungerar.

Inga kommentarer: