fredag 29 mars 2013

Jens Assur: Africa is a great country (fotoutställning)

Jens%20Assur%20visar%20upp%20en%20annan%20sida%20av%20Afrika

I mitten av 90-talet satt jag i soffan hos TV4 Uppland och talade om min fotoutställning om Ghana, som då visades på Upplandsmuseet i Uppsala. Mitt budskap var att media bedrev en oerhört vinklad rapportering från Afrika. Det enda vi blev informerade om var krig, svält och sjukdomar. Och djurlivet, naturligtvis. Jag minns att jag sa, att en normal svensk tv-tittare vet mer om Afrikas djur än om hur kontinentens människor lever.

I morse satt fotografen, filmregissören och före detta Bollnäsbon Jens Assur i soffan hos TV4 och talade om sin fotoutställning Africa is a great country. Den visas hos Liljevalchs i Stockholm under perioden 13 april–2 juni, innan den ger sig ut på turné i landet åtföljd av seminarier och diskussioner.

Inga kommentarer: