fredag 3 mars 2006

Den som söker

finner inte alltid det eftersökta.

1991 reste jag under sex veckor runt i Rajasthan, Indien. Min vana trogen, när jag är ute och reser i världen, så besökte jag tempel och heliga platser. Och i Indien finns det gott om tempel, för att uttrycka sig försiktigt.

I dag kom jag av någon anledning att tänka på Delawara Jain templen i Mt. Abu. Vet inte om ni känner till Jainismen, men det ringer säkert en klocka om jag nämner följande:
De troende får inte döda någon levande varelse - inte ens den minsta lilla insekt - och munkarna går därför omkring med munskydd och sopar hela tiden framför sig, för att inte av misstag döda något litet kryp.

Vad jag har förstått så finns det (minst) två riktningar inom Jainismen: Digambara och Shevetambara. De förstnämnda lever som munkar och de andra har en mindra asketisk livsstil. Vid templen såg jag en troende gå omkring med kvast och munskydd, en stund senare såg jag honom iklädd kostym hoppa in i en sportbil och dra i väg med en rivstart. Så han tillhörde förmodligen Shevetambara.

Gjorde en Google-sökning för att läsa lite om templen, och framför allt, hitta bilder av dessa fantastiska byggnader i marmor. Visst fanns det en del bilder, trots att det på flera sajter stod att all fotografering vid Delwara templen var förbjuden. Det var då mitt sökande började. Jag vet nämligen att jag, utan att någon försökte hindra mig, brände av flera rullar när jag var där. In i arbetsrummet och upp med skåpet som innehåller, tusen och åter tusen, osorterade fotografier.

Nu, flera timmar senare, har jag fortfarande inte hittat bilderna från Delwara templen. Däremot hittade jag ett foto på¨någon som möjligen kan vara min norske morfar (till höger på bilden), som emigrerade till USA. Enligt texten på fotot togs det i Seattle 1914, dagen efter första världskrigets utbrott.

Inga kommentarer: