tisdag 7 mars 2006

Heard Island and McDonald Islands

Heard Island. Foto: NASA

Nu på morgonen fick min blogg besök av en bloggare som uppger att han är bosatt på Heard Island and McDonald Islands. Jag måste medge att jag aldrig hade hört talas om dessa öar tidigare och hade följdaktligen ingen aning om vart i världen de låg. Nyfikenheten drev mig till att göra en nätsökning för att inhämta lite basfakta.

Öarna tillhör sedan 1947 Australien och dyker upp efter att man färdats 2/3 av sträckan från Madagaskar mot Antarktis. Eller om man så vill; 4 000 kilometer sydväst om Australien. Öarna har aktiva vulkaner och är, enligt uppgift på flera sajter, obebodda (!). HIMI, som de förkortas, har även en officiell hemsida Min besökare har på sin blogg lagt ut en samling med länkar till ytterligare fyrtio bloggar som innehas av personer bosatta på ögruppen.

Inga kommentarer: