onsdag 15 mars 2006

Kjell Eriksson

Träffade Kjell Eriksson igår kväll. Han var nyss hemkommen från Sicillien, där han vistats en tid för att arbeta på sin nästa bok, som kommer att bli något helt annat än vad han tidigare skrivit. Är lite osäker på om jag lovade att inte berätta vad den skulle handla om, så för säkerhets skulle skriver jag inget om det. Nästa vecka ska han presentera delar av manuskriftet för sin förläggare.

Däremot är jag helt säker på att jag lovade att tiga som muren om ett stort projekt som för tillfället förberedes i det tysta. (OK. Visst kittlar tanken - att vara först med nyheten. Men det finns inget pris på ett hedersord till en gammal kompis. Så är det bara). Men helt klart; det händer mycket runt Kjell just nu.

Hans kritikerrosade Prinsessan av Burundi, som 2002 utnämndes till Årets kriminalroman av Svenska Deckarakademin, kom i januari ut i USA. Boken har uppmärksammats och fått lysande recensioner i alla stora, betydelsefulla amerikanska tidningar; New York Times, Wall Street Journal, m.fl. Och boken säljer riktigt bra i USA. Jag var just in och kollade försäljningen hos amazon.com, där den ligger som nummer 1074 bland alla deras hundratusentals böcker. I kategorin Mystery & Thrillers ligger den nummer 81 (uppdateras varje timme). För någon vecka sedan låg den 91, alla kategorier, och var en av de tio bäst säljande deckarna.

Till er som ännu inte upptäckt Kjell Erikssons författarskap säger jag bara: Grattis! Ni har en stor läsupplevelse framför er. Och låt er inte avskräckas från att böckerna har hamnat i kategorin deckare - om någon nu blir avskräckt av det - det är helt enkelt stor litteratur.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har flera Kjell Eriksson härhemma. Jag kommer bannemig inte igenom dem!

Hmm, det var kanske lite opsykologiskt av mig att skriva här ;-)

Svarten sa...

Vad jag vet har vi bara en Kjell Eriksson som skriver s.k. kriminalromaner. En författare, poet, konstnär bör bedömas efter sina egna verk och inte klumpas ihop med andra som placerats i samma genre.