onsdag 6 maj 2009

När man skjuter hästar så...



Ett kort klipp ur min absoluta favoritfilm They shoot horses, don't they? från 1969. En av alla dessa så kallade maratondanser som arrangerades under depressionen på 1930-talet i USA utgör filmens yttre ram. Den bygger på en roman med samma namn utgiven 1935 av författaren Horace McCoy

Under namnet Maratondansen har den spelats på flera svenska teaterscener, bland annat på Stadsteatern här i Uppsala. När den 2006 spelades i Sundsvall skrev teatern i presentationen att i "Maratondansen ställs frågan vad lycka är och hur den ser ut,
och om det inte är så att drömmarna ibland står i vägen för den."

I den mycket intressanta artikeln Om extremunderhållningens kulturhistoria kan ni läsa mer om dessa maratondanser.

Nu är det så att jag har två DVD-exemplar av filmen. Den otextade versionen på engelska skänker jag gärna bort till någon som är intresserad (dock inte till personliga vänner). Den första person som är modig nog att sända mig namn och adress får filmen helt gratis på posten. E-postadressen hittar ni under "Min profil".

Tillägg: Filmen är nu bortlovad.

Inga kommentarer: