onsdag 27 maj 2009

Rösta i EU-valet 7 juni

EU är inte bara utrikespolitik.
Det är också i allra högsta grad inrikespolitik. Mellan 60 och 70 procent av alla beslut i en kommun påverkas av lagstiftning eller andra bestämmelser beslutade av EU. Mjölkpaketet på ditt köksbord påverkas direkt av minst tre olika
EU-direktiv. Ändå är det något helt annat som fått mig att för
första gången rösta i EU-valet; extremhögerns framgångar och
den växande rasismen och islamofobin i Europa.

Den europeiska extremhögern har hit intills haft begränsade framgångar i valen till Europaparlamentet, men vissa länder utgör undantag från regeln. Tidskriften Expo har gjort en sammanställning över de högerextrema partier som lyckats ta sig in i parlamentet mellan 1994 och 2004, främst på grund av det låga valdeltagandet.

I Sverige ställer nationaldemokraterna och sverigedemokraterna upp i EU-valet. Sverigedemokraterna har tidigare ställt upp i EU-valen 1999 och 2004, antalet röster har dock varit mycket blygsamt. EU-valet 2004 var deras bästa. Men trots att partiet fick ekonomiska bidrag från den belgiske rasisten och mångmiljonären Bernard Mengal, som kallat islam för ett "rasproblem", fick de endast 28 303 röster.

I år satsar sverigedemokraterna åter på EU-valet. Av alla de viktiga nationella och internationella frågor som EU-parlamentet behandlar har partiet valt att driva en kampanj mot "religiös ritualslakt" som sin huvudfråga. Det vill säga, den slaktmetod som judarna benämner kosher-slakt och muslimerna halal-slakt. Den typen av kampanj var också en viktigt del av de tyska nazisternas antisemitiska propaganda och hade en framträdande plats i den vidriga filmen
Der ewige jude från 1940.



Det viktigaste för mig när jag lägger min röst i årets EU-val är inte att rösta för ett speciellt politiskt parti, utan att markera mot den extremhöger som åter börjat marschera på gator och torg runtom i Europa, även här i Sverige (se dokumentärfilmen Det våras för extremhögern).

I en kommentar här på bloggen har jag tidigare lite nonchalant sagt att "rösta på vad f-n ni vill, men se till att hålla extremhögern utanför EU-parlamentet". I princip är det också vad jag anser, men jag har även bestämt mig för att "kryssa" en kandidat som jag särskilt gärna ser invald i EU-parlamentet, Evin Cetin.

Att det blev just Evin Cetin beror inte på det faktum att vi båda är uppväxta i samma landsortsstad i södra norrland, Bollnäs (där hennes pappa var pizzabagare), och att hon pluggat juridik här i Uppsala. Det beror på hennes grundläggande ställningstaganden i viktiga nationella och internationella politiska frågor (även om det säkert finns flera underordnade frågor där vi har olika åsikter).

Skaffa information på hennes hemsida

7 kommentarer:

nitza sa...

Men "lilla gubben" ska du ta jobb som röstfiskare kanske

Svarten sa...

"röstfiskare"

Visst. Vill du bli invald? Hör av dig :-)

Anonym sa...

Evin Cetin är för ung och oerfaren och bör istället plugga klart 3 terminer och ta sin jur.kand. Om 5 år är hon mogen som en melon.

Svarten sa...

John Apse

...och en gång till.

Det där är uppenbarligen ditt huvudargument mot Evins plats i EU-parlamentet, jag har läst det på flera bloggar. Du driver tydligen en egen liten kampanj mot henne.

Svarten sa...

John Apse

Ha-ha-ha...

Såg just att du har en egen liten homofobisk och anti-feministisk blogg.

Kul grabb :-)

nitza sa...

Jag har turen att oftast när jag trycker på John Apses sida så får jag fram The page cannot be found, ett positivt budskap tycker jag.

Svarten sa...

Nitza

Apses blogg heter “Nej till feminism (m.m)”.