fredag 17 juli 2009

Angående frågor om "senaste nytt"-listan

Under dagen har jag fått ett par e-brev med förfrågningar om den nya "senaste nytt"-listan i högermarginalen som grundar sig på länklistan Muslimer som bloggar Frågorna har gällt varför nyligen skrivna inlägg på en del bloggar inte är synliga på "senaste nytt"-listan. Jag är absolut ingen expert på det här, men ska svara så gott jag kan. Rätta mig gärna om jag har fel. Det uppskattar jag.

"Senaste nytt"-listan är en tjänst från Google och uppdateringar sker efter att sökmotorn har genomsökt en blogg och indexerat nya inlägg, först där efter kan blogginlägget bli synligt på listan. Google genomsöker olika bloggar mer eller mindre frekvent. Jag antar att bloggar som har relativt få besökare och inte uppgraderas särskilt ofta genomsöks mer sällan än bloggar med fler besökare och tätare uppgraderingar. Det innebär att vissa blogginlägg blir fördröjda.

Av de 81 bloggar (tror jag det är) som finns med på länklistan
"Muslimer som bloggar" är 73 inlagda i "senaste nytt"-listan. När
jag lade in bloggarna fick jag flera gånger meddelandet:

Ingen feed kunde hittas för den här webbadressen. Blogginlägg och tid för uppdateringen kommer inte att visas.

De allra flesta som fick meddelandet var bloggar från bloggspace.se. Ni som vill bli synliga på "senaste nytt" kanske har någon möjlighet att ändra på vissa inställningar i bloggen. Eftersom jag (dumt nog) ändå inte lade in bloggarna som fick meddelandet så måste ni också höra av er till mig (e-postadress finns i profilen), så lägger jag in er blogg.

Usch. Det känns som om detta blev både rörigt och otydligt. Men bättre än så förmår jag inte just nu. Jag har i alla fall försökt.

Inga kommentarer: