lördag 4 juli 2009

Möte vid Troja i Uppsala



Igår var jag in på Clas Ohlsons och köpte ett enbent kamerastativ för att undvika alltför mycket skakningar de gånger jag försöker göra en mer genomtänkt filmsnutt. Sedan gick jag och tog en öl
på Trojas trottoarservering. Det är viktigt att behålla en bra vätskebalans under dessa varma dagar, serru.

Svartbäcksgatan fick sitt namn på 1700-talet efter att tidigare kallats Stora Kungsgatan. När man sitter vid Troja och blickar ut
över Svartbäcksgatans västra sida ser man två kvarter med enbart hus från 1700 och 1800-talen. En unik vy i Uppsala.

Jag kunde naturligtvis inte avstå ifrån att testa det nyinköpta stativet och gjorde ett kamerasvep över gatan. I slutet av filmsnutten ser ni Eric Ernanders gård Ernander (1748 -1809) var guldsmed och affärsman och en av stadens rikaste herrar. Under några år hade han arrendekontraktet på brännvinsbränneriet vid Ulleråker. En verksamhet som Roland Agius beskriver i artikeln Brännvinets Uppsala:

"Det var den tidens motsvarighet till 1990-talets klippekonomi. I efterlämnade anteckningar har skomakaremästaren Sven Anders Hägg (1817-1904) beskrivit det här fenomenet, som gjorde det möjligt för ett fåtal utvalda att på några få år samla ett kapital av
en storleksordning, som det förut tog generationer att åstadkomma."

Det var inkomsterna från brännvinsförsäljningen som lade grunden för industrialiseringen av Uppsala. Även byggandet av åmurarna i Fyrisån, som stod färdiga fram till Eddaspången 1862, bekostades med brännvinspengar.

Gnällgubben inom mig kan inte hålla tyst utan måste påpeka att det är parkerings- och stoppförbud på Svartbäcksgatan. Trots det står det alltid parkerade bilar där som stör den vackra vyn från gatans alla uteserveringar. En dag, när jag är på riktigt dåligt humör, ska jag banne mig slå på kamerans tid- och datumfunktion och filma alla felparkerade bilar med deras registreringsskyltar väl synliga och sända kopior på videon till polis och kommun.

4 kommentarer:

nitza sa...

Du skulle bara våga sätta på datum och tid funktionen.
Livet kan bli svårt för dej på nätterna :)

Anonym sa...

Gringubbe du vet inte hur jäkligt det är att parkera i uppsala särskilt om man köpt nån större grej i innerstan. Nä jag tycker som du att man ska hålla sig till parkeringsplatserna och vara nogrann med drickandet så inte minsta risk fins för uttorkning.
Jag är så glad att du sköter om dig så jag kan få prata med dej om natten igen när våra semestrar är slut.mkw
ett enbent stativ ska jag försöka få min dygnetruntvän köpa åt mig

Svarten sa...

Parkeringseländet för centrala Uppsala måste lösas, annars kommer handeln att försvinna och stadskärnan tyna bort. Redan nu är det nästa bara (nja, åtminstone väldigt många) profitabla klädbutiker efter hela gågatan.

Parkeringslösningen får dock inte innebära ökad trafik i centrum.

För övrigt är bilägare ett riktigt gnällsläkte.

Funderar på att starta ett nytt tema på bloggen, "Värsta felparkeringen" med en länk till bilägarens personuppgifter i bilregistret.

nitza sa...

Klart man som bilägare har rätt att gnälla. Finns väl bara den som också röker som betalar mer skatt än vi bilägare. Skatt på inkomst, drivmedel, trafik och alkohol. Snacka om att vi försörjer alla renlevnadsmänniskor som bara skattar på lönen och betalar moms på maten.