tisdag 21 juli 2009

Busta Rhymes: Arab money



Musikvideo med Busta Rhymes (med flera): Arab Money Text / Lyrics

Om jag skrivit det här inlägget för drygt ett halvår sedan hade det haft lite nyhetsvärde. I dag är det knappast någon som kommer att läsa det. De som är intresserade känner redan till det och de som inte är intresserade kommer naturligtvis bara att skrolla förbi. Så egentligen kan jag lika gärna lägga av att skriva nu. Men icke. Ytterligare några rader blir det, trots allt.

Busta Rhymes kom i december förra året ut med en remixad version av Arab money. Tillsammans med några av hip hop genrens absoluta höjdare som Diddy, Lil Wayne och Akon drar Busta det vanliga självförhärligande rappandet om pengar och brudar. Dessutom kryddar han lite extra med rader om bomdkastande talibaner och citat från koranen. De två första surorna i koranens första kapitel, Al-Fatihah (Ingressen), upprepas flera gånger. Det blev för mycket för en del muslimer.

När den brittiska radiostationen Galaxy FM spelade remixen fick de ta emot en massa klagomål från upprörda lyssnare. Radiostationen bad om ursäkt på sin hemsida och även i sändningar. Skivprataren som spelat skivan plockades tillfälligt bort från radiosändningarna. Efter det vågade knappt någon radiostation spela låten.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag måste säga att jag förstår "en del muslimer."

Jag lyssnar inte särskilt ofta på pop-musik men det känns som om det är fel forum för det sakrala, nej?

Jag vill minnas att någon skånsk popgrupp gjorde något liknande för några år sedan.

Återigen hamnar vi i en spricka där något är sakralt för den ene men inte för den andre, hur tar vi oss förbi?

Självklart dialog, ömsesidig respekt, men om den andre ändå inte tycker att den enes religion är något han behöver ta hänsyn till, vad gör vi då?

Vad skall den ene göra, efter han bett den andre att ta hänsyn till hans känslor, men den andre anser att hans rätt att i princip säga vad han vill gör att han måste det?

Vad skall muslimer göra, svarten?

Bahlool sa...

låten spelas fortfarande ute på diskoteken..och jag och många "muslimer" med mig dansar till den, kanske för att vi inte förstår riktigt vad de vill ha sagt?

Svarten sa...

"Vad skall muslimer göra, svarten?"

Jag har naturligtvis inget svar på den frågan.

Men jag tror vi alla (även muslimerna själva) måste börja med att inse att muslimer inte är någon homogen grupp med samstämmiga åsikter. Det finns muslimer som tycker det är en "grymt bra låt", andra skulle förmodligen kunna räkna upp 99 goda skäl till varför den är anstötlig och kränkande. Somliga muslimer tycker all musik är "haram" (utom möjligen lite flöjt och tamburin spelande).

Vad skall vi icke-muslimer göra, Bouhamza?

Jag minns att Nyerere, det självständiga Tanzanias första regeringschef, en gång blev tillfrågad om sin syn på den kristna missionen i hans land. Var inte den en hot mot landets egen kultur och traditioner? Nyerere blev förnärmad och svarade:

Vår kultur är starkare än så!