torsdag 2 juli 2009

Var Michael Jackson muslim?

Under senare år har det förekommit en hel del spekulationer hurvida Michael Jackson konverterat till islam. I samband med hans nyliga bortgång har ryktena tagit ny fart. I dag publicerade islam.about artikeln Was Michael Jackson a Muslim? där de går igenom några faktorer som talar för och emot ryktena att Michael konverterat.

För:

Att Michaels äldre bror, Jermaine, varit muslim i 20 år och i samband med offentliggörandet av Michaels död sa: "May Allah be with you, Michael, always."

Att Michael 2005-2006 vistades i det muslimska landet Bahrain under närmare ett år.

Att etablerade tidningar i USA i november 2008 skrev att Michael konverterat vid en ceremoni i Los Angeles.

Mot:

Att flera framstående personer som påståtts ha närvarit vid konverteringsceremonin offentligt förnekat detta. Yusuf Islam
skriver på sin hemsida:

"Contrary to persistent press rumours, I was not at any kind of conversion ceremony for Michael Jackson. Nor, I believe, was Dawud Wharnsby or any of the others mentioned in connection with the story."

Att Michael i sitt testament från 2002 inte framför några särskilda önskemål om begravningen.

8 kommentarer:

Meddie sa...

Allah vet bäst! Och det är mellan MJ och Allah. Det är igentligen inget vi människor ska spekulera i. För det är Allahs (swa) jobb och inte vårat!

Frid!

Inshallah MJ tog i mot Islam, för hans bästa.
Inshallah han får Jennah och hans synder blir förlåtna.
Ameen!

Svarten sa...

Meddie

Jag hade faktiskt ursprungligen avslutat inlägget ungefär:

"Många är spekulationerna, men för att använda ett populärt uttryck bland muslimer: Allah vet bäst!"

I sista stund raderade jag det, tyckte det lät lite patetiskt när jag som icke-muslim skriver det, men nu kom det ändå med :-)

Meddie sa...

Mashallah! Det var väl det Allah (swa) ville ha med här då!
Hahaa! Mashallah!
Frid!

Mikaela H B sa...

jag tycker inte att man kan argumentera emot ett sånt påstående med huruvida hans testamente eller begravning var. Jag är ju muslim men lämnar nog begravningen och arvet till mina anhöriga. Så gjorde han oxå kanske. :)

Svarten sa...

gwendolen

Uppriktigt sagt, så har jag inte sett någonting som talar för att Michael konverterade till islam. Har jag missat något?

Unknown sa...

Öhhh..

du listar själv tre punkter som talar för i blogginlägget. sen säger du att du inte sett något som talar för..??

Svarten sa...

Alex

Jag återger bara vad islam.about skrivit.

APAN sa...

Varför är det alltid någon annan som ska säga vad Michael Jackson varit? Han har ju aldrig bekräftat att han skulle ha varit muslim.. bara massa skitsnack!