söndag 5 juli 2009

Asptrappan vid Kvarnfallet i Fyrisån



Asptrappans omlöp vid Kvarnfallet i Fyrisån blev färdigt i december 2006 och den 18 april förra året invigdes trappan vid Islandsfallet. Nu kan aspen för första gången sedan 1841, då Islandsfallet byggdes, vandra från Mälaren uppströms i Fyrisån på väg till sina gamla lekplatser vid Ulva Kvarn norr om Uppsala.

Aspen är Upplands landskapsfisk. Den kan bli upp till 1,2 meter lång och väga över 12 kilo. Leken äger rum stimvis efter islossningen i april-maj, helst i klara rinnande vatten över grus- och stenbottnar
på 1-2 m djup, men också i sjöar. Livslängden på asp är okänd, men sannolikt blir den 20-25 år.

Läs mer om aspen

3 kommentarer:

Svarten sa...

Nitza

Huvudrollen som asp är vikt för dig i uppföljaren "Aspens väg från Mälaren till Ulva Kvarn".

Mowi kan få en statistroll som sportfiskare. Jag hade tänkt att du skulle fasta på hennes krok när du nästan är framme vid Ulva Kvarn.

nitza sa...

Tack för den du.
Jag tycker hur som att du har blivit en hejare på att filma, men jag ska nog va sur på dej i minst 2 timmar för att du snuvar mej på rollen som lycktstolpe.
Jag vet nämligen att den rollen hade passat mej perfekt

Svarten sa...

Visst är trappan vacker.

Jag ser den mer som konstnärligutsmyckning än som en gräddfil för en utvald fisk.

Du hade säkert gjort dig utmärkt som lyktstolpe, ljusspridare som du är. Men nu erbjuds du ju en huvudroll i stället för en statistroll. Så sätt i gång att träningssimma - du kommer att behöva det :-)