fredag 23 oktober 2009

Morgongymnastik med Bertil Uggla (1934)



Jag har gått upp i vikt.

Det handlar inte bara om några få kilon, utan om drygt 10 kilo på fyra månader. Viktökningen beror definitivt inte på att jag lagt på mig ytterligare muskelmassa, utan det handlar om fett som samlat sig i huvudsak runt midjan. Jag har försökt dölja den allt mer omfångsrika magen under stora pluffsiga tröjor, men har börjat inse att det krävs radikala åtgärder för att få bukt med viktökningen. Det stora problemet är att jag inte begriper vad viktökningen beror på. Jag lever precis som förr; samma kost i samma mängder, varken mer eller mindre öl, samma raska promenader från och till jobbet på omkring 8-9 mil per månad.

Vad ska jag göra? Det gäller naturligtvis att analysera problemet för att sedan kunna vidtaga lämpliga åtgärder. Med hjälp av internet har jag tänkt samla in material som förhoppningsvis kan inspirera mig till en sundare livstil och som följd av detta ökat välbefinnande och få en mindre framträdande mage.

Eftersom jag inte är typen som drar på mig en kroppsstrumpa och springer på gym eller på bestämt datum, plats och klockslag deltar
i några kollektiva motionsövningar, så måste jag hitta andra alternativ. Sökandet börjar och jag kommer att presentera en del
av det jag hittar här på bloggen.

Det första bidraget består av en instruktionsfilm med överste Bertil Uggla (1890-1945) Få svenskar har varit så flitigt anlitade som lärare och ledare inom idrotten. Under åren 1929-1945 ledde han bland annat morgongymnastiken i radio. Vad som emellertid gör mig något betänksam är när jag konstaterar att han trots sin sunda livsföring inte blev äldre än 55 år.

4 kommentarer:

MammaMarie sa...

Ja det gäller att "jaga ut de reumatiska knölarna ur axlarna" för att bli både listig o stark... det där ser under stundom livsfarligt ut. Han bröt väl ryggen ur led, därför han dog så tidigt.

Men snälla du 10 KILO!!! 4 månader! I stigande ålder måste man ändra schemat. Spring till jobbet istället, halvera ölkonsumtionen, och framförallt ÄT!! 3 rejäla balanserade måltider om dagen + 3 mellanmål. Allt på fasta tider.

Dra upp på protein o fibrer(grönsaker) och dra ned på kolhydraterna. Du går garanterat ned 2kg/månad. Så om 5 mån är du "normal" igen...

Du kan sluta leta, detta är lösningen på ditt viktproblem...

Svarten sa...

Halvera ölkonsumtionen och äta sex gånger om dagen på fasta tider?!

Ugglas linje är mer lockande, även om jag bryter både nacke och rygg :-)

Habiba sa...

Svarten, minska kraftigt på kolhydraterna så ska du se resultat. Mer grönskaker mindre pasta ris och bröd.
Min bror gick ner 10 kilo på en månad :)
Själv skulle jag aldrig klara av en sån diet hehe

Svarten sa...

Tack, Habiba!

Men jag ska nog återgå till att (om möjligt) tugga allt 25 ggr innan jag sväljer. Det funkade faktiskt riktigt bra när jag testade för en tid sedan. Kilona bara rasade.