söndag 12 februari 2012

Musikdokumentärer från Zanzibar och Kinshasa

Jag vaknade klockan fyra på morgonen i dag och kunde omöjligt somna om trots att jag försökte och verkligen ville sova ytterligare några timmar. Satte mig lite håglöst vid datorn och utan att ha något bestämt syfte kopplade jag upp mig på nätet. Kollade posten och besöksstatistiken på bloggen.



Trailer. Hela filmen kan ses hos SVT Play till och med 5 mars 2012.

Bestämmer mig för att se dokumentären Kvinnorna på Zanzibar - ocenanens musik om den traditionella taarab musiken på Zanzibar. Den legendariska sångerskan Bi Kidude medverkar i filmen. Henne har jag skrivit om tidigare i inläggen Bi Kidude & Culture Musical Club och Bi Kidude - As old as my tongue



Trailer för Beethovens nia i tredje världen som finns hos SVT Play till och med 18 februari 2012.

En underbar dokumentärfilm om en symfoniorkester och kör i Kinshasa i Demokratiska republiken Kongo, som repeterar inför en konsert där de skall framföra Beethovens "Ode till glädjen" och hela hans nionde symfoni.

Inga kommentarer: