söndag 9 november 2008

Soca Revolution

Ni som har besökt bloggen någorlunda regelbundet vet förmodligen redan att jag är torsk på calypso och den moderna versionen, soca. Under min tid som frilansande journalist skrev jag en hel del om de heta rytmerna från karibien.

Thomas Gylling har under ett par decennier gjort radio- och tv-program med soca och rest runt i landet som DJ. Flera av de bästa artisterna från calypsons hemland Trinidad har besökt Sverige och övriga Europa, men likt förbaskat har musiken inte fått någon större publik i kalla norden.

Att det är som det är är för mig ett mysterium. Men jag har ibland fått intrycket att alla dessa excellenta artister är omgivna av affärsmän som är ovilliga eller oförmögna att marknadsföra musiken. Under tio års tid drev jag en liten firma som importerade och distribuerade soca-skivor och skivbolagen i Brooklyn som gav ut musiken var inte lätta att göra affärer med. Jag fick faktiskt intrycket att de var ointresserade av att sälja skivor på den europeiska marknaden. Jag fick böna och be för att få dem att leverera. Ibland fick jag något helt annat än det jag beställt.

Mr. Calypso himself, Mighty Sparrow, med en karriär som sträcker sig över drygt ett halvt sekel, spelade sommaren 2007 in en hyllningscalypso till Barack Obama. Han lyckades även i augusti förra året ordna ett kort möte med Obama, men sedan hände i stort sett ingenting. Det som kunnat bli ett utmärkt marknadsföringstillfälle resulterade endast i några artiklar i mindre karibiska tidningar och spelningar av skivan på lokala radiostationer. Men sedan grep Svarten in... :-)

Men ännu finns det hopp om socamusikens frammarsch i Sverige.

För en tid sedan hittade jag en alldeles utmärkt blogg som är helt tillägnad soca, Soca Revolution Jag blev väldigt förvånad när jag efter ett tag upptäckte att bloggen tillhörde ett gäng entusiaster i Göteborg, som dessutom driver ett sound system (vilket innebär att de spelar soca på olika klubbar och andra tillställningar) med samma namn

Henrik, en av grabbarna bakom bloggen och ljudanläggningen, berättar att han lyssnat på soca under de senaste fem åren och nu tillsammans med kompisar gör sitt bästa för att även andra skall upptäcka de medryckande rytmerna från Trinidad och den övriga karibiska övärlden. "Bloggen är som ett samlingsställe för nya låtar och videos och allt som rör soca, så man bara ska behöva gå till ett ställe för att hålla sig uppdaterad", säger Henrik.

Ah feel to party, säger jag.
Dansen till soca skiljer sig något från vals och foxtrot.

Inga kommentarer: