lördag 21 juli 2012

Dolly Parton: The Seeker



Dolly Parton sjunger The Seeker, som fanns med på albumet Dolly (1975), i en show från slutet av 80-talet. Text / Lyrics

Nu har jag ägnat mig åt en timmes frossande i gamla godbitar från några av countrymusikens allra största kvinnliga artister. Det började med en artikel om att countrylegenden Kitty Wells avled i måndags vid 92 års ålder, Countrymusikens genusrevolution. Kitty Wells gjorde plats för kvinnorna, och sedan rullade det på. Inte helt oväntat hamnade jag ganska snart hos Dolly Parton, en artist jag har stor respekt och beundran för. Hon är en fantastisk låtskrivare och sångerska, som vid flera tillfällen visat stort mod och civilkurage. När Yusuf Islam (som fyller 67 år i dag: Grattis!) 2004 vägrades inresa till USA var hon en av de mycket få som offentligt vågade ta honom i försvar. Hon sa: "Han är en ädel man. Det har skrivits mycket negativt om honom den senaste tiden, men jag tror han försöker rädda världen, inte förstöra den". Ett sådant uttalande tre år efter 9/11 kunde ha inneburit slutet på hennes långa och lysande karriär.



Inga kommentarer: