måndag 16 juli 2012

Svensk film: Ingen så fin som du



I går såg jag Källan tillsammans med min dotter. En film som jag av hela mitt hjärta rekommenderar er att se. Upsala Nya Tidnings recensent tyckte så här Efter filmen gick vi ut och käkade. Hon berättade att en kompis till henne, Erol Sahindal, varit med och gjort en film som heter Ingen så fin som du, som är inspelad här i Uppsala. Det tog ett tag innan jag begrep att det inte handlade om en fem minuters amatörfilm, utan om en professionell långfilm. Tydligen var det tänkt att den skulle haft premiär nu under sommaren, men så har det inte blivit. Trailern gör mig definitivt nyfiken. Så håll ögon och öron öppna.

5 kommentarer:

Saladin sa...

En film med olycklig kärlek, där mörkögda bröder och fädrar hindrar en tjej från att flja sitt hjärta. Heder, tvångsgifte, bortggifte, kusingifte.

Vilka twist alltså! Vem har någonsin sett sådan tema i film om kurder...;)

Svarten sa...

Intressant att Erol Sahindal är en av personerna bakom filmen.

Saladin sa...

Jag förstår, det var själva filmen jag kommenterade. Det är så tröttsamt att inte en enda j-l kan röra sig utanför denna konformism, inte ens för att prova sina vingar och testa något annat om/med kurder. Det är samma sak om och om och om igen, i bisats eller som huvudspel. Inte undra på att många faktiskt synonymiserar kurdisk identitet med hedersproblematik - den återbekräftas om och om igen.

Svarten sa...

Jag tror mig kunna förstå din frustration, men själv tycker jag det är alldeles utmärkt att problemen fortsätter att tas upp. Bara bland (de som var) min dotters närmaste vänner har två flickor blivit bortgifta innan de fyllde 15 år och en "valde" att gifta sig som 16-åring enbart för att kunna få träffa sin pojkvän. Sånt gör mig frustrerad, speciellt när det händer barn som jag lärt känna.

Återstår att se hur filmen blev.

Saladin sa...

Det måste finnas en balans i vad det är man vill förmedla kontra hur man utvecklar medievärldens syn av det. Att göra filmer med andra teman, såsom andra problem, blir inte ett förnekande av detta problem som vi nu sett i princip alla filmer med kurdisk involvering. Menar inte att du säger det, men effekten kommer definitivt att präglas av det såsom vi sett t ex med islam och terrorism. Likväl, att göra film med annan innehåll än dödande, förtryckande och skrikande skäggubbar betyder inte att man förnekar, eller håller med, talibanerna.