lördag 1 september 2012

Exotiska maträtter

Friterade tjurtestiklar

Världen blir allt mindre - åtminstone om man ser till den tid som erfordras för att förflytta sig från punkt A till punkt B. En resa med flyg till London kanske tar lika lång tid i dag som min farfars promenad till grannbyns dansbana när han var ung. När cykeln i början av 1900-talet gjorde sitt intåg i Sverige blev avstånden mindre i tid räknat. Det var främst på landsbygden som cykeln blev populär. Det finns de som hävdar att den glest befolkade landsbygden hindrades från utbredd inavel tacke vare cykelns ankomst. Men en cykel var en dyrbar investering. I samband med råvarubristen under första världskriget gick cykelpriserna i topp. En standardmodell av svensktillverkade Monark kostade 525 kronor, vilket i dagens penningvärde motsvarar omkring 13 000 kronor.

Hoppsan. Nu börjar jag redan spåra ur. Det här var tänkt att bli några enkla inledande funderingar om hur våra fördomar mot andra människor har förändrats genom åren. Typ, alla hemska historier om grabbarna som kom från grannbyn och lade beslag på "våra" tjejer vid lördagsdansen, vilket ofta resulterade i ett rejält slagsmål som ytterligare ökade ryktesspridningen och stärkte antagonismen mot dessa fjärran ifrån kommande varelser. Och sedan något om hur fördomarna flyttats från grannbyns invånare till dagens invånare i den globala byn. Sedan ett lappkast som helt ändrade riktning på eventuella tankebanor om att alla invånarna i den världsomfattande byn är likadana. Den tvärvändningen tänkte jag illustrera med en länk som handlar om de mest förunderliga maträtter - i alla fall ur mitt perspektiv sett.

Ja, så var det tänkt. Ungefär. Hänger ni med? Nä, jag tänkte väl det. Det gör inte jag heller. Nu direkt över till den märkliga maten. Men först några kort ord om vad ni har att vänta...äh, jag skippar det: Varsågod - maten är serverad, Upsala Nya Tidning

Inga kommentarer: