söndag 27 januari 2013

Nagellack för bedjande muslimska kvinnor

Foto: Reuters

Det är inte alltid lätt att vara muslim. Då tänker jag inte på alla trakasserier som främst muslimska kvinnor med sjal får utstå. Jag tänker inte heller på svårigheten att få tag på halal-slaktat kött Inte heller på problemet att ha möjlighet att utföra de fem dagliga tidsbönerna. Just nu är tankarna upptagna med något så banalt som kvinnlig fåfänga. Nämligen; möjligheten att använda nagellack.

Enligt de regler som gäller för tvagning före bön (wudu) skall vattnet komma i direkt kontakt med alla ytor på de kroppsdelar som tvättas, till exempel händerna. Om naglarna är täckta med lack är det inte möjligt. Det innebär i praktiken att bedjande muslimska kvinnor endast kan måla naglarna under den vecka de menstruerar och därför inte är tillåtna att be. Många kvinnor tycker dock det är aningen genant att signalera till omvärlden med naglarna att de befinner sig i menstruationsperioden.

Men nu finns det en lösning sedan några månader tillbaka. Under 2012 lanserade det polska företaget Inglot ett nagellack, O2M, som "andas" och tillåter vattnet att passera genom lacket. Åtminstone ger den muslimska professorn Mustafa Umar, efter en test gjord av en av hans studenter, tummen upp för det nya nagellacket i artikeln Is breathable nail polish sufficient for Wuḍū’?

Se även Muslim women finally able to embrace manicures thanks to new 'breathable' nail polish that fits religious restrictions Daily Mail

Uppdaterat:

Enligt denna bloggare säljs inte Inglots produkter i Sverige. Närmaste land för inköp är Finland

8 kommentarer:

Anonym sa...

Omg!! Väntat på den här uppfinningen hela mitt liv!!! HALLELUJA!

Anonym sa...

HUR mycket kostar den ? Alhamdulillah du har gjort min dag!

Svarten sa...

Anonym

Ingen aning. Jag vet inte ens om det har en återförsäljare i Sverige. Ut och googla.

MammaMarie sa...

En gigantisk upptäckt! Frågan är större, särskilt bland ungdomar, än frågan "när blir det tid att be idag?"....t.ex.

Jag kan gissa att, om det verkligen är en sån typ utav lack så kommer det att revolutionera den muslimska kvinnans vardag!! Företaget kommer att kunna invänta en miljardindustri i varje enskild muslimskt land, det kan jag nästan garantera.

Tack för tipset :)! Jag ska verkligen undersöka detta - även om jag själv inte längre har något omvälvande intresse av produkten :)

M sa...

omg! bästa nyheten!

Samir Muric sa...

Bismillah.

Jag skulle nog vara lite försiktig gällande sådana här nagellack och vilka professorer man litar på. Med tanke på att detta nagellack är relativt nytt och att tester inte alltid kan garantera ett korrekt svar. Vi har lagt upp ett svar från en lärd (Shaykh Faraz A Khan från Seekersguidance.org):

http://fragaimamen.se/ar-wudu-tvagningen-giltig-med-andningsbart-nagellack/

Samir Muric sa...

Bismillah.

Jag skulle råda systrarna att vara lite försiktiga i denna fråga och istället vänta lite till, tills det finns lite mer tester som bekräftar att vattnet kan sippra igenom, läs gärna detta svaret om sådan här nagellack från shaykh faraz a khan:

http://fragaimamen.se/ar-wudu-tvagningen-giltig-med-andningsbart-nagellack/

Anonym sa...

Det finns experiment som gjorts och som visas Inglot vs Tuesday in Love, där det framkommer klart och tydligt att Tuesday in Love tränger vattnet igenom men inte med Inglot. Gå gärna in på youtube och titta.