lördag 25 maj 2013

Kobo Town - Jumbie in the Jukebox



Drew Gonsalves från gruppen Kobo Town presenterar sig själv och sin musik.

När det gäller musik har calypso varit min stora passion. Under tio år drev jag en distributionsfirma som importerade calypso/soca-skivor från Brooklyn i New York, där de ledande skivbolagen inom genren låg. Jag skrev även recensioner och artiklar om musiken för olika tidningar och tidskrifter, samt medverkade i ett antal radioprogram. Att calypson lyckats överleva genom decennierna som Trinidads "nationalmusik" beror på att den ständigt låtit sig influeras av de för dagen populäraste tongångarna bland ungdomar, vilket oftast har varit musik från USA, men även från den västindiska övärlden och latinamerika. Det är med calypso som med farfars käpp; staven, kryckan och doppskon är utbytta, men det är ändå fortfarande farfars gamla käpp.

Nu har jag blivit så gammal att jag börjat tycka att det var bättre förr. Åtminstone när det gäller calypso. Därför blev jag riktigt glad när jag första gången hörde gruppen Kobo Town. En kanadensisk grupp med rötterna i den äldre calypsotraditionen, samtidigt som de varsamt och respektfullt väver in moderna influenser. Gruppen släppte i slutet av april sin andra skiva Jumbie in the Jukebox som fått lysande recensioner i internationell press. GP:s recensent tycker att skivan är "en av vårens mest oväntade orsaker till jubel". Under sommaren ger de sig ut på turné i USA och Europa. Tyvärr finns inte något besök i Sverige inbokat på turnéplanen.

3 kommentarer:

Miss A sa...

Hej Svarten :) jag har ändrat blogg-adress, kan du lägga till mej på din lista muslimer som bloggar igen /// Miss A

Anonym sa...

Grym platta. Du kan inte tipsa om lite fler Calypsoband?
/Kalle

Svarten sa...

Anonym

Klicka på "soca" vid inläggets "Etiketter", så hittar du fler inlägg om calypso/soca.