lördag 25 maj 2013

Mina gjutjärnspannor

Fredrik%20Erikssons%20lilla%20gr%C3%B6nsaksskola

Krögaren på Långbro värdshus, Fredrik Eriksson, visar hur man hanterar och tillagar grönsaker. Inledningen, med färsk sparris från Gotland i "min" grillpanna, får det att vattnas i munnen.

I torsdags köpte jag min andra gjutjärnspanna, en äldre begagnad grillpanna i gott skick från Ronneby bruk (som haft en erbarmligt tråkig hemsida och deras Facebook känns heller inte särskilt rolig. Men under de senaste veckorna har deras nya hemsida blivit alltmer komplett). Grillpannan är designad av Sigurd Persson Eftersom jag inte visste hur länge den stått oanvänd bestämde jag mig för att ge den en ansiktslyftning med hjälp av lite rapsolja. Nu står den skinande svart på diskbänken och glänser i morgonsolen. En riktig skönhet. Ser med stor iver fram emot kvällen då den ska återinvigas med ett par tjocka skivor picanha av nöt.

Min första gjutjärnspanna köpte jag i tisdags, en stekpanna från Skeppshult som jag redan använt flera gånger och är mycket nöjd med. Mina teflonstekpannor får finna sig i att tillbringa ännu mer tid i köksskåpet. Fortsättningsvis kommer jag att ge järnet i köket.

Inga kommentarer: