onsdag 22 maj 2013

Jalal ad-Din Rumi - hjärtats poet


Jag försökte finna Gud på det kristna korset,
men Han var inte där;
jag gick till muslimernas Kaba i Mecka,
men Gud var inte där heller.
Jag gick till den gamla judiska synagogan
och hinduernas tempel,
men jag kunde inte finna ett spår av Gud någonstans.
Jag frågade de lärda och filosoferna,
men Han var långt bortom deras förståelse!
Sedan såg jag djupt in i mitt hjärta och
det var där Han fanns, där såg jag Honom;
Gud fanns ingen annanstans att finna.




Dokumentärfilm från 1998: Rumi - Poet of the heart

Ladda ner pdf-filer med 400 dikter och 100 dikter på engelska av Rumi. Länksamling om Rumi.

2 kommentarer:

Frugan E sa...

Manga vackra dikter! :) Det som verkar förbises framför allt av de i "väst" som ägnar sig at new age-rörelser osv är att Rumi var en högt ansedd islamiskt lärd i hanafiskolan, precis som sin son. Ända tillskriver man honom perennialism etc. Vore intressant att veta mer men de flesta hemsidor jag hittat har verkat mer eller mindre flummiga.. :P Enda för mig trovärdiga fran muslimskt hall är detta: http://seekersguidance.org/ans-blog/2012/04/26/what-do-classical-scholars-say-about-jalal-al-din-al-rumi/

Svarten sa...

Tasnim

Tack för att du hörde av dig! Nu kom jag ihåg att jag skulle testa ditt modifierade ketchuprecept :-)

Ett "recept" från Rumi:

I add a little vinegar to the honey I give. The bite of scolding makes ecstasy more familiar.