tisdag 4 april 2006

Segou, Mali 1991

Jag har läst igenom en av mina gamla västafrikanska resedagböcker nu på morgonen och tittat på fotografier. Resan började i Senegals huvudstad, Dakar, en avstickare till Gambia, sedan tillbaka till Dakar och vidare med tåg till Bamako, huvudstad i Mali. Vidare genom Burkina Faso och Togo, för att efter närmare fyra månader avslutas i Benin.

Den 4-6 februari befann jag mig i Segou, Mali, cirka 20 mil nordöst om Bamako. Enligt biljetten, som jag klistrat in i fotoalbumet, kostade bussresan från Bamako 1 500 CFA. Jag hade tydligen varit ordentligt magsjuk och bestämt mig för att tillbringa några stillsamma dagar i Segou. Under de två första dagarna drack jag bara mineralvatten och te.

Ur dagboken
4 februari, 16:30
I dag, måndag, är veckans marknadsdag här i Segou och det är en fantastisk upplevelse. Marknadsplatsen ligger i närheten av floden Niger och båtar fullastade med varor och passagerare kommer och går. Segou är vackert, värdigt, vänligt och varmt.

5 februari, 14:00
Staden ger ett nästan öde intryck i dag, när det inte är någon marknad. Har vandrat omkring i staden; breda sandiga gator, några skuggande träd och ett mycket lungt tempo. En del lerhus i traditionell stil och stenhus från kolonialtiden.

6 februari, 12:30
Ett par timmar kvar i Segou, sedan 7-8 timmars bussresa till Mopti. Gäller att fylla magen före avresan.
Segou var en mycket angenäm bekantskap.
____________________________

Bilder från Segou av Jorge Tutor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Var själv i Mali och reste runt under 2005. Älskar landet och folket.. Längtar tillbaka, tack för du påminde mig!


Jonas