söndag 30 april 2006

Valborgsmässoafton

Bild: David Castor

I min barndom, i Hälsingland, var sista april en av årets viktigaste högtider för oss barn. På det privata planet gällde det att inneha de skarpaste smällarna, för kollektivet/stadsdelen gällde det att ha samlat ihop till stadens största kase. Eftersom jag bodde i en stadsdel nära skogen fanns det gott om bränsle i form av torkade träd och kvarlämnade grenar efter skogsavverkning.

Att som grabb (minns inte att det någonsin var några tjejer med) göra en rejäl arbetsinsats för att samla bränsle till kasen var viktigt, både för den personliga äran och stadsdelens. Alla stadsdelarna hade järnkoll på varandras kasar och snacket om vem som skulle få ihop till den största började långt före Valborgsmässoaftonen. Det är möjligt att mitt minne fungerar aningen selektivt, men jag vill minnas att våran kase alltid var störst i staden.

Ibland hände det att någon kase "råkade" brinna några dagar för tidigt och det spekulerades vilt om vilka som tänt på. Att det var någon konkurrerande stadsdel som låg bakom dådet tog vi för givet. Själv var jag aldrig med om att tända på kasar i förtid, men jag tror faktiskt jag ska ringa till min äldre brorsa och fråga vem det egentligen var som höll i tändstickorna när kasen i X-lunda brann ner ett par dagar före sista april. Det brottet är preskriberat med god marginal, även om det skulle rubriceras som mordbrand.


Kasen vid Uppsala högar brann igen

Texten nedan från Wikipedia


Valborgsmässoafton, sista april eller vardagligt "Valborg", den 30 april, är i Sverige en högtid som grundar sig på den Heliga Valborgs kult mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död 779. Helgen firas genom att bränna bål och förr även smälla smällare. Dessutom brukar små barn klä ut sig till häxor och knacka dörr bland grannarna.

Dagen är också en högtidsdag för vissa av Sveriges högskolor och universitet, där man den 30 april sätter på sig sommarens studentmössa.

Inga kommentarer: