lördag 29 april 2006

Sista april i Uppsala

I morgon sätter jag inte foten utanför dörren.
Sista april är årets största festdag i Uppsala. Eller rättare sagt; årets största fylleslag.

Kom just hem efter att ha handlade mat och dryck inför helgen. På livsmedelsaffären var det trångt vid sillburkarna, även om den tidgare obligatoriska sillfrukosten i studentkretsar numera ersatts av champagnefrukost. Vid systembolaget i centrum var det kö, uppskattningsvis 200 personer, för att överhuvudtaget komma in i butiken.

Att studenterna dricker bubbelfrukost och samlas i backen nedanför universitetsbiblioteket Carolina Redeviva för mösspåtagning (studentmössa) är naturligtvis helt OK. Det tråkiga är att "mitt-på-dagen-drickandet" har spridet sig även utanför studentkretsar och långt ner i åldrarna. Sista april är socialjourens jobbigaste dag på hela året. Många föräldrar blir i morgon uppringda och ombeds att komma och hämta sina berusade tonåringar. Jag avstår från att moralisera över detta. Men beklagligt är det.

Tage Åsén har gjort målningen ovan, Den ljusnande framtid..., och är en av mina favoritkonstnärer. Att han under flera år var verksam här i Uppsala och många av hans konstverk har uppsalamotiv är bara ytterligare ett plus i kanten. Jag återkommer nog till Tage Åsén lite längre fram.

Tage Åséns hemsida

Inga kommentarer: