lördag 15 april 2006

Gammal tro, nya tankar



Reklamfilmen ovan visas hos flera av de större tv-bolagen i USA under perioden 3-23 april. Om kyrkan som ligger bakom reklamen, United Church of Christ, lyckas samla ihop tillräckligt med pengar kommer sändningarna att fortgå till 14 maj.

United Church of Christ har väckt mycket starka känslor med sin reklam och fått såväl positiva som negativa reaktioner. En av deras tidigare reklamfilmer prisbelönades förra året av Association of National Advertisers för sitt mångkulturella budskap. De stora tv-bolagen CBS och NBC vägrade att visa reklamen. NBC uppgav att de sedan lång tid haft principen att inte sända reklaminslag vars innehåll var kontroversiellt bland allmänheten. Det som uppfattas som kontroversiellt är kyrkans mångkulturella öppenhet och acceptans av människor med olika sexuella läggningar. I en av sina tryckta annonser skriver de att "Our faith is over 2000 years old. Our thinking is not".

United Church of Christ har 1,4 miljoner medlemmar och grundades 1957. Deras rötter går emellertid betydligt längre tillbaka och kyrkan uppger att dess föregångare redan 1853 prästvigde den första kvinnan. Den första öppet homosexuella prästen vigdes 1972. I juli förra året godkände de äktenskap mellan personer av samma kön och är därmed den största kristna kyrka som gjort det.

Ytterligare tv och radioreklam från United Church of Christ. Kyrkans hemsida Se även predikan av Mel White

Inga kommentarer: