lördag 8 december 2007

Muslimsk Ecce Homo utställning

Den holländska konstnärinnan Sooreh Hera, som är född i Iran, planerar en fotoutställning om homosexualitet.

Enligt beskrivningar av utställningen visar den bilder från ett sovrum med två iranska homosexuella män, som bär ansiktsmasker föreställande profeten Muhammed och hans svärson Ali. Till grund för utställningen ligger Sooreh Heras bok Adam en Ewald, vars titel syftar på bibelns Adam och Eva.

Utställningen har redan skapat rubriker i internationell press efter att ett museum i Haag vägrat visa bilderna. För ett par dagar sedan kom nyheten att ett annat holländskt museum bestämt sig för att visa den. Något datum är emellertid ännu inte fastställt.


Bilder från boken/utställningen förekommer även i en kort video, som på Sooreh Heras hemsida beskrivs som "provocerande". Jag försökte hitta videon på nätet och upptäckte att den plockats bort från YouTube, DailyMotion, Flickr och flera andra ställen. Men till slut hittade jag den.


Ni som tror er uppfatta videon som anstötlig och/eller kränkande ska INTE klicka på denna länk

4 kommentarer:

nitza sa...

Tycker om din uppkäftighet. :=)

Anonym sa...

Tyvärr kunde jag inte se på min sega data men kollar när jag kommer åt en bättre data.
Ha det bäst
Mowi

zulgarnie sa...

Jag känner mig krossad, inte ens de mest kända antiislam eller rättare sagt islamofober har inte haft något och säga om imam Ali men hon gör en konst istället av det.
jag är iranier och jag är säker på att hennes släkt i iran förbannar henne.

pajam sa...

sekulära och ateister blir bara mer och mer perverterade i sitt oheliga krig mot religion och anständighet.

Så typiskt att dessa fiender till Iran och Islam väljer ut en marionett av iransk härkomst för att föra kriget mot Iran och Islam. Islams främsta kämpar är för tillfället iranier men samtidigt försöker dessa korrumperade väsen att även ha en motsvarande part där Islams mest låga och sjukligaste antagonister skall vara exiliranier.

Stackars dessa helvetesfolk. Wa Hasrata