söndag 4 mars 2007

Sverige - Ghana: Ring-Ring

Ringde min dotter i Ghana under hela gårdagen och fick samma besked femtielva gånger: Telefonen är antingen avstängd eller befinner sig utanför täckningsområdet.

I dag, på eftermiddagen, kom jag äntligen fram. Jag var ordentligt irriterad.

- Vad är det för dumheter du håller på med? Varför stänger du av mobilen?
- Det har jag inte alls gjort.
- Det har du väl.
- Men, pappa, det är för lite vatten i Akosombodammen och vi måste spara på el. Vart femte dygn stänger de av elen i vårt område.
- Men mobilen är väl inte el-driven?
- Nä, men jag kunde inte ladda batteriet.

Där sitter jag och skäms över mitt vredesutbrott och fick, ännu en gång, en påminnelse om hur denna värld faktiskt ser ut.


Wikipedia om Akosombodammen

Bästa sajten för information om Ghana
Sajten startades 1992 av en ghanan bosatt i Finland, som arbetade hos Nokia. Jag har följt den sedan starten, sajten har utvecklats enormt och har i dag omkring 60 000 unika besökare varje dag och 15 miljoner sidvisningar varje månad.

Inga kommentarer: