Nyligen började Ikea sin utomhuskampanj med affischer över hela landet på temat Länge leve mångfalden. Forsman & Bodenfors, som varit Ikeas huvudbyrå i Sverige sedan 1996, är ansvariga för den pågående reklamkampanjen.
- Mångfald för Ikea innebär dels att vi har ett stort utbud av produkter och lösningar till kunderna, men även ett internt perspektiv. Vi tror att det är bra för företag att bejaka mångfalden hos medarbetarna. Mångfald är grunden för kreativitet, säger Ikeas marknadschef Nils Larsson till Dagens Media

Ikea har en medveten mångfaldspolicy och Ikeas personal har definitivt blivit mer blandad bl.a. i Malmö och Stockholm, bara de senaste åren. Man har också i sitt utbud och sin skyltning tagit hänsyn till invandrade medborgares smak och preferenser och arbetat aktivt med blandade fokusgrupper.
Ikeas varuhus i landet har också accepterat personal med muslimsk sjal. Detta visar upp de muslimska kvinnorna som aktiva och produktiva medborgare, något som går rakt emot den stereotypa bilden av muslimska kvinnor som offer.
Se även en video från The New York Times som visar hur Ikea i USA målmedvetet arbetar för att få muslimer som kunder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar