fredag 12 februari 2010

20 år sedan Nelson Mandela frigavs

Igår var det 20 år sedan Nelson Mandela frigavs efter 27 år i fängelse, varav 18 år på den ökända fängelseön Robben Island Sveriges Radios Bengt Therner stod vid fängelsegrinden då Mandela gick ut till friheten. Läs hans artikel och lyssna på radioinslag.

Avslutningen på Nelsons Mandelas försvarstal under rättegången den 20 april 1964 vid högsta domstolen i Pretoria, Sydafrika:

Under min livstid har jag hängett mig åt denna kamp för det afrikanska folket. Jag har kämpat emot vit dominans, och jag har kämpat mot svart dominans. Jag har hållit fast vid idealet om ett demokratiskt och fritt samhälle i vilket alla kan leva tillsammans i harmoni och med samma möjligheter. Det är ett ideal som jag hoppas att leva för och uppnå. Men om det skulle krävas så är det ett ideal för vilket jag är beredd att dö.

Special AKA framför Free Nelson Mandela från 1983.

Inga kommentarer: