fredag 17 juni 2011

Dokumentär: Museet för islamisk konst, Qatar

Flera gånger har jag varit på väg att göra ett inlägg om Museum of Islamic Art i Doha, Qatar. En fantastisk byggnad ritad av den nu 94-åriga arkitekten I. M. Pei Av olika skäl har jag dock aldrig kommit i gång med något inlägg, trots att jag samlat på mig en massa länkar i "Att göra"-mappen. Eller kanske just därför. Ämnet kändes för stort.

Nu känner jag mig emellertid nöjd med att det aldrig blev något inlägg, för i kväll visar K Special SVT2 en dokumentär av Bo Landin om Pei och byggandet av museet. Landin har som enda filmare fått följa Peis arbete under flera år på plats i Qatar, men också från hans hem och kontor i New York.

Storverket i öknen - arkitekten I.M. Pei möter Islam:

SVT2 Fredag 17 jun kl 20:00
SVT2 Lördag 18 jun kl 09.10
SVT2 Tisdag 21 jun kl 00.20

Programmet finns tillgängligt hos SVT Play till och med 16 juli 2011.

Inga kommentarer: