Tidigare inlägg: Telias kundtjänst och Telias kundtjänst (2).
En snuvig och vänlig pollenallergiker på Telias support hjälpte mig i går att få i gång tv:n på några minuter. Men det är riktigt uselt av Telia att ha så låg bemanning att det tar omkring två timmar att komma fram till supporten.
I morgon är det dags att köra i gång internettelefonin. Efter att ha emottagit nedanstående brev från Telia så förväntar jag mig att vad som helst kan hända - utom att telefonin fungerar.
Jag har tagit en titt på din uppkoppling och ser att det finns kontakt med utrustningen du har inkopplad. Men av någon anledning lyckas inte kommunikationen mellan utrustningen och våra servrar nå fram fullt ut. Jag misstänker att det helt enkelt är någon av enheterna som har hakat upp sig. Eftersom kommunikationen både till digitalboxen och din telefonadapter beter sig underligt, är det sannolikt din bredbandsswitch som krånglar. Switchen är den större silvergrå enheten av märket Inteno/Xavi. Så jag skulle vilja be att du testar att starta om switchen. Detta genom att dra ur och sätta i strömsladden. Din telefoni kommer som min kollega XXXX meddelade senast, gå över till bredbandstelefoni den 30, så innan dess behöver du egentligen inte starta om telefonadaptern. Men efter omstarten av switchen behöver vanligen både digitalboxen och telefonadaptern också varsin omstart, med strömsladden de också.
Hjälper inte dessa omstarter, testa då även att göra en fabriksåterställning av switchen. Den har en liten knapp för ändamålet, du behöver en nål eller något annat smalt för att komma åt. Håll den sedan intryckt tills du ser att switchen startar om. Även efter detta behöver troligen digitalboxen och telefonadaptern varsin omstart.
Jag håller koll på det här ärendet, så om TVn ändå inte kommer igång kan du återkomma här så kollar jag vidare. Jag är här i eftermiddag och sedan på torsdag nästa gång.
Vänliga hälsningar
XXXX XXXXXXXXX
Telia kundservice
1 kommentar:
Inte konstigt att de går under öknamnet Felia.
Skicka en kommentar