För en tid sedan anslöts fastigheten där jag bor till ett fibernätverk och det tecknades avtal med Telia för tv, telefoni och internet via fetlinan. Att ansluta tv och internet kunde man ordna på egen hand, men för att telefonin skulle fungera uppmanades man att kontakta Telias kundtjänst.
Jag ringde upp kundtjänst och berättade hur läget var. De lovade att skicka mig ett brev med vidare instruktioner. Brevet kom och jag fick veta att jag även måste köpa en adapter för 699 kronor innan jag kunde ansluta min fasta telefoni till deras bredband. Det tyckte jag lät märkligt. Jag pratade med några grannar som bekräftade att det inte stämde, någon särskilt adapter behövde jag inte köpa.
Jag ringer upp kundtjänst igen och berättar vad jag hört från grannarna i samma fastighet. Det måste tydligen ha skett ett misstag, sa de. Om jag bara lämnade några ytterligare uppgifter skulle jag genast komma i gång med bredbandstelefonin. Det skulle bara ta några minuter innan det började fungera.
Jag väntar några minuter och lyfter sedan på luren. En inspelad röst meddelar att jag kopplat adaptern rätt och nu behövde jag bara ange mitt telefonnummer och den kod jag fått med bekräftelsebrevet. Något sådant brev hade jag inte fått.
Jag ringer ännu en gång upp kundtjänst och berättar att någon kod hade jag inte fått. Det skulle inte behövas, sa de. Jag hänvisar till det inspelade meddelandet jag får när jag lyfter på luren. Telefonen fungerar inte utan kod. Efter ett tag inser de att jag faktiskt behöver en kod. Jag skulle få den med brev efter helgen, lovade de.
Ofta är det så när man ringer ett företags kundtjänst att de hjälper till att förklara och lösa ett problem åt kunden. Hos Telia är det annorlunda. Där får kunden själv skaffa sig den information som behövs för att kunna förklara för kundtjänst vad de ska göra för att lösa problemet och uppfylla de åtaganden jag betalar dem för.
Fortsättning följer - antar jag.
2 kommentarer:
Hej
Jag heter Lena och jag arbetar på Telias kundservice. Om du vill så kikar jag gärna lite närmre på hur avtalet ser ut på din adress och att allt ser okej ut. Återkom i så fall till mig via http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Trevlig midsommar!
Lena Olsson
Telia Kundservice
Telia har hört av sig via e-post och lovat att min bredbandstelefoni skall börja fungera 30 juni - i år.
De medgav också att fel hade begåtts från deras sida.
Skicka en kommentar