torsdag 17 maj 2012

Bloggande muslimer om SVT:s Uppdrag granskning

Här tänker jag samla inlägg om Uppdrag granskning som skrivs av muslimer på länklistan Muslimer som bloggar Jag uppdaterar allt eftersom det kommer nya inlägg. Ni får gärna höra av er om jag missar något. Risken för det är stor, då jag kommer att sova under dagen och arbeta kväll/natt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

"...överlag tyckte jag att det var ett BRA program. Jag tycker att det är bra och positivt att man riktar uppmärksamheten till var många av våra "lärda" kommer ifrån och vad de står för. Att de håller i sina "Fiqh diplomer" de har fått i ett land (Saudi Arabien) som är enligt mig ett av de största hycklarna i Islam och hela styret där borde avskaffas omedelbart. Med sina resurser utbildar de och skickar ut sina lärda för att förgifta folk runtom i Europa med FEL tolkningar av Islam." From Amins's point of view

"BISMILLAH. Till dig min broder och till dig min syster. Till er som tror på Allah Subhanah och som tror på den Yttersta dagen. Till er som har blivit upprörda på grund av det svt har gjort...Till er som undrar varför gör dem sådär mot oss...Svaret är enkelt...Dem vill inte se Allahs ljus lysa...Dem vill inte att denna religion ska sprida sig...Dem fruktar Islam." Dawah muslimah

"Alla talar om programmet ikväll och alla vill veta min åsikt. Inte för jag tror den spelar större roll, men jag har iaf goda nyheter att meddela: ikväll kommer, in sha ALLAH, flera nya människor få intresse för islam, specifikt kvinnor." Anas Khalifa

"Det är så sjukt, och sen när det här kom upp i deras face bortförklarade dom sig, helt sjukt vilka råd och vilken kvinnosyn, ibland, eller väldigt ofta så undrar man om man verkligen läser samma koran som dessa människor." Du är skyldig att vara...

"Ännu en gång har muslimerna tappat ansiktet på svensk television. Jag förstår inte varför vi inte kan finna de i oss själv att hitta lämpliga människor som är TILLRÄCKLIGT kompetenta och kan tala flytande svenska för att representera vår sanna tro." Mrs. Coskun

"Ja, vad tyckte jag om dokumentärfilmen då? Ja, för det första så fick jag inte intrycket att filmens syfte var att främja jämställdhet och kvinnors rättigheter, det blev en andrahandsfråga. Det första man ville göra var att peka finger, vilket stundvis var helt befogad och i sin plats." Savaism

"Ja nu har det börjat igen: jakten på muslimerna. Och det är den statliga televisionen själv som går i bräschen den här gången. Jag hade inte tänkt kommentera det hela, men jag antar att man som muslimsk bloggerska inte bara kan hålla munnen när sånt här börjar." MammaMarie

"Jag kan förstå att man känner sig rasande över att det finns sådana imamer som dagligen möter på utsatta precis som dessa kvinnor och att de möjligen går ut med FEL bild av Islam till de som vänder sig till moskén. Självklart är det irriterande, MEN att dra en hel islamisk bild utav det, det är det som påvisar vilken låg nivå uppdrag granskning arbetar på-med ett specifikt mål." Verba volant, scripta manent

"Det som framkom i Uppdrag granskning är inte en överdrift, snarare en underdrift, av hur illa ställt det är i svenska moskéer. Verkligheten är ännu värre. Det säger jag som en flitig moskébesökare under många år. Det gjorde mig faktiskt glad att se dessa imamer svettas framför kameran. Tänk på hur många liv de har ödelagt med sina ”råd”. Tänk hur mycket lidande de har orsakat." Mohamed Omar

"Jag blir faktiskt lite förvånad över likgiltigheten vissa visar inför det faktum att en kvinna blev rådd att ha tålamod med en "man" som misslandlar henne. Man skyller till största delen på programmet och att det vinklats. Det är klart att det vinklats, det gör det liksom alltid. Men man kan inte förneka att bemötandet var fel. Eller jo, en del gör ju då det. Menar att det var rätt svarat. Jag förstår inte hur de tänker, OM de nu gör det. Vad i islam säger att det är bra att en kvinna riskerar sitt liv genom att stanna hos ett monster till make som slår? Helt sanslöst, man kan ju undra vart de får allt ifrån." Tasnim i Ökenlandet

"Allt detta blir tydligt i de otaligt många fatwor (religiösa uttalanden) från diverse imamer där man sällan eller aldrig nämner kvinnans lagliga rätt till skilsmässa eller upplösande av äktenskapet. Tvärtom, man understryker att varje kvinna som ber om skilsmässa ”utan orsak” inte kommer få ”känna lukten av paradiset”, vilket också insinuerar/pressar kvinnan till att avstå sin lagliga och legitima rätt i rädsla att vara ”dålig muslimsk kvinna”. Man återkommer istället om och om igen till att hon måste vara ”tålmodig”, be mycket till Gud och vara ”god” och uppfylla alla sin makes rättigheter för kanske, bara kanske, kommer maken då att ändra sitt sinneslag." Inuti burkan

"Jag ska vara ärlig: Först kände jag avsky och blev väldigt illa berörd, och tyckte det kändes bra att någon tog tag i detta och ville särskåda vad moskéerna verkligen håller på med. Men efter att jag funderat efter vad jag verkligen bevittnat började jag känna mig lite lurad, ungefär som när man precis gjort ett kap i en affär men efter någon dag inser att man blivit lurad och att det berodde på hur affären annonserat." Muslimska perspektiv

"Hela det här programmet och all debatt om ämnet får mig att må illa. Det hade sina bra och dåliga sidor men det var så tydligt att programmet även var vinklat och redigerat till att visa det de vill visa, det här var knappast uppdrag granskning det var uppdrag Anti Islam." Laleh

"Jag vill inte lägga ner en eller två värderingar på om huruvida programmet (UG) visades ur sitt rätta ansikte. Det är irrelevant för mig. Det som jag tycker är betydligt viktigare. Vad kan vi ta för lärdom(ar) av detta? Nu är det hög tid att se över hur "familjerådgivningarna" på moskéerna ser ut." Niqabisten på stan

"Låt mig först, klart och tydligt, säga att jag tycker det är fruktansvärt att det finns människor som tycker kvinnor ska stå ut med att bli utsatta för övergrepp av deras makar. Punkt. Jag mår dåligt av tanken att det finns utsatta kvinnor som vänt sig till moskén, den plats där jag och många med mig finner frid och ro, som fått till svar att de ska ha tålamod med övergrepp. Jag tycker det är bra och viktigt att det blottläggs att det finns den här sortens värderingar i våra moskéer." Cherins

"Jag började jobba med mitt inlägg. Men jag kom på mig själv att skriva om vad jag tycker om själva granskningen, programmet. Alla brister, hur saker vinklas, klipps ur sitt sammanhang, att islam presenteras som en kvinnoförtryckande religion osv. Och det kanske är där som vi fastnar, i programmet. Det är troligtvis det mest bekväma valet, istället för att verkligen ta sig i kragen (eller niqaben för min del) och våga kritisera traditioner, normer, kulturer vi muslimer bär med oss. Det är inte enbart de imamer som filmades i programmet som har denna attityd gentemot muslimska kvinnor." Inuti Burkan

"Ur ett (eller flera) inspelade samtal är det lätt att i efterhand att klippa och klistra för att få exakt den vinkling man vill ha. Med "sax och klister" kan man bevisa i stort sett vad som helst. Men jag välkomnar ändå "undercover" undersökningar av våra moskéer. Jag tror nämligen inte att det finns några skelett i moskégarderoberna." I huvudet på Noura

2 kommentarer:

Anonym sa...

Islam är vad det är och kommer så alltid att förbli. En djävulsk religion som fråntar människor sina rättigheter och använder sig av sitt politiska styre i Saudiarabien för att deklarera sin makt ifråga om olja. Islam är ett gift, en perverterad hyllning till något som inte har med Gud att göra. Jag tycker uppriktigt synd om alla dessa muslimer som låter sig kuvas och förnedras på det här sättet.

Robban sa...

Jag är född Svensk och blev nyfiken efter uppdrag gransnings reportage och hittade denna sida.

Måste säga att det är tråkigt att man hoppar på programmet på ett sätt man gör.

Problemet är ju inte Islam i sig som Religion. Men när Imaner (Präster) som har sådan makt och som pratar inför stora grupper och uppmannar till att bryta Svenska lagar då är det inte okej.

Hade Fredrik Reinfelt uppmanat Svenska folket att bryta emot lagar då är det inte heller okej.

Att uppmana till Brott bör vara straffbart (Om det inte redan är det).

Det är viktigt att Sverige inte går bakot i utveckling utan framåt. Alla i det här landet lär sig nya saker hela tiden och i stort sätt så är det kanske bara 50 år sen den svenska kvinnan stod vid spisen och det var hennes plats enligt den svenska modellen.

Ingen skulle tycka det var okej idag. Det är 2013 och män och kvinnor är lika mycket värda och har ska ha samma rättigheter. Själv tycker jag det är skumt att en kvinna ska sitta bakom en vägg i mosken eller inte vistas i samma rum som män. Redan där gör man stora skillnader för män och kvinnor.

Gärna Islam, men ett lagligt Islam som följer Svenska lagar. Det är i all vikt att inga människor lär sig att göra fel är att göra rätt.

Så se programmet för vad det är och sen ta det på alvar vad imanerna faktist säger......

/ Robban (Som gärna står för vad jag tycker)