onsdag 9 maj 2012

Om livsmedelshygien



Marie-Louise Danielsson-Tham, veterinär och professor i livsmedelshygien vid Örebro universitet, ger oss en lektion om hur vi tar död på diverse bakterier i maten. Se Trend med rått kött kan sprida ehec

"Du ska få dina fiskar varma" och "Nu är det kokta fläsket stekt", är två gamla uttryck som egentligen inte har något med mat att göra. Det första talesättet innebär att någon i värsta fall ska få ordentligt med stryk eller åtminstone en skarp tillrättavisning. Det andra betyder att något har gått riktigt snett, rent av katastrofalt. Om det handlat om mat hade jag naturligtvis tyckt att det vore helt OK med varm fisk och skulle också mycket väl kunna tänka mig att steka kokt fläsk.

Jag har alltid varit nojig när det gäller tillagning av kött och fisk, jag är rädd att det inte blir tillräckligt kokt eller genomstekt. För cirka ett halvår sedan drabbades jag av Salmonella, en mycket plågsam upplevelse som jag inte vill vara med om igen. Jag hade ugnsstekt en kyckling och följt receptet till punkt och pricka, men de satans bakterierna lyckades ändå överleva på grund av att kycklingen inte var ordentligt genomstekt. För mig är det bara välstekt som gäller, jag skulle aldrig sätta tänderna i en rosa köttbit. Efter salmonellan köpte jag en digital mattermometer som jag använder så snart jag är det minsta tveksam till huruvida köttet/fisken är ordentligt genomstekt/kokt. Mitt råd: Gack du och gören likaledes.

Här hittar du temperaturer för kött, fågel och fisk.


En av de över 2 000 olika serotyper av Salmonella, varav ett 20-tal är relativt vanliga i Sverige.

Inga kommentarer: