onsdag 16 maj 2012

Koran-app till iPhone


Jag tillhör den där lilla tekniskt efterblivna skaran som fortfarande nöjer mig med en mobiltelefon för under 400 kronor. Min dotter vill helst bara försvinna, upplösas i atomer, när vi är ute bland folk och min mobil ringer. Hon hävdar att varenda människa tittar på oss när de hör min antika ringsignal. Hon brukar snabbt plocka upp sin egen mobil - 4 G någonting - för att all skam skall falla på mig. Detta om detta.

Min gamle bloggvän Pierre Falk, präst i svenska kyrkan, tipsade mig i dag om en app för iPhone (en sån som jag alltså inte har). Tydligen har appen några år på nacken, men enligt skribenten i MacWorld skall denna Koran-app för 28 kronor, på arabiska och engelska, fortfarande vara en av de bästa. Han skriver att "förutom att den både är snygg och välgjord är den även en pedagogisk ingång till islams heliga skrift och bidrar till en ökad förståelse för religionen."

Appen innehåller även tolkningar av koranens text gjorda av Abul Ala Maududi, författaren till Towards understanding the Qur'an

Inga kommentarer: