torsdag 6 november 2008

Svensk dambandy fyller 100 år

Den svenska dambandyns historia är ett oskrivet blad. Efter ett antal sökningar på nätet har jag endast hittat några få uppgifter från tiden före dess genombrott på 1970-talet - om man överhuvudtaget kan använda ordet genombrott i detta sammanhang. Av landets omkring 25 000 aktiva bandyspelare är endast en tiondel kvinnor.

Trots att damlandslaget de två senaste åren plockat hem VM-guldet har det knappt uppmärksammats i media. Så här mycket utrymme fick VM-segrarna på Sveriges Radios hemsida: VM i USA 2006 och i Ungern förra året

Rubriken på den här bloggposten är inte helt korrekt. Visst är det sant att svensk dambandy fyller 100 år, men inte förrän nästa år. De hundra åren har räknats från och med bildandet av den första klubben 1909, som sägs ha varit Kronprinsessan Margarethas Hockeyklubb i Stockholm. Jorå, den alldeles riktiga prinsessan som var prins Gustaf Adolfs första hustru. Hon dog av blodförgiftning 1920, endast 38 år gammal, och var då gravid i åttonde månaden.

Bilden nedan är från Stockholms Stadion 1918. Kronprinsessan Margaretha är tredje spelaren från vänster. Lång kjol och pälsmössa var populär klädsel bland dåtidens bandydamer.

Jag är uppväxt i bandymetropolen Hälsingland och har tillbringat åtskilliga timmar på publikläktaren för att se Bollnäs Giffarna sopa banan med ärkerivalerna Edsbyn, Ljusdal och Broberg. Någon dambandy har jag dock aldrig sett. Jag visste knappt att den existerade och att den hade rötterna så långt tillbaka i tiden var jag totalt okunnig om. Om det nästa år dyker upp en jubileumsbok om dambandyns historia kommer jag att läsa den med stort intresse.

Hittills har jag bara hittat denna artikel, Damerna kom igång med bandy tidigt som gör ett ambitiöst försök till historieskrivning. I den kan man läsa att det första internationella utbytet på damsidan ägde rum 1946 då ett lag från Helsingfors kom hit och mötte Stockholms stadslag.



I SVT:s spännande arkiv finns denna film som uppges vara från 1924 och visar hur ett lag från Åbo - det till och med viftas med den finska flaggan - spelar en match på Östermalms idrottsplats i Stockholm. Jenny Svender i Svenska bandyförbundets styrelse berättade för Sveriges Radio att det spelades en damlandskamp mot Finland på Stockholms Stadion redan 1912. Så visst tusan skulle det behövas lite ordentlig grundforskning för att räta ut alla frågetecken.

Dessutom skulle jag gärna se den bild från 1908 som visar hur ett damlag möter ett herrlag i en match på Fyrisåns is här i Uppsala. Enligt uppgift skall bilden finnas på Idrottsmuseet i Stockholm och har tidigare varit tillgänglig på nätet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaru di flörtare du har inte sett mej på in du inte med bandyklubban i gögsta hugg, och va glad för det du.

Anonym sa...

Jag har en bild från min mormors album med kvinnor som spelar bandy teksten "i det kungliga Stockholm 1912". Hon bodde i Åbo och hade e vänninna Lizzie Blomberg som var mångsidig idrottare och troligtvis med i det finska laget. https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10514500_10204678882318596_1701472569892468653_n.jpg?dl=1