onsdag 16 juni 2010

Deen tight - hip hop och islam



Trailer för dokumentärfilmen Deen tight Några ord från regissören Mustafa Davis:

Jag konverterade till islam 1996. Strax efter att jag omfattat min nya tro lärde jag mig att musik var ett tabu för muslimer. Utan att tveka förstörde jag mina band/cd-skivor, slutade spela piano och lyssna på musik. Jag fokuserade på att studera religion och var ivrig att lämna min kultur bakom mig som ett sätt att visa Gud att jag menade allvar med min tro. Under de kommande åren kämpade jag med min identitet. Jag trodde starkt på religionen islam och ingenting kunde skaka min tro. Dock hade mitt förflutna formats av den kultur jag växte upp i och musik och dans var en stor del av den upplevelsen. Jag kände en stor tomhet.

Jag gav så småningom vika för min svaghet och började lyssna på musik igen. Jag undvek "negativ" musik och mycket av det inkluderade hip hop. Flera år senare, efter att jag började min karriär som filmregissör, fann jag att många av mina jämnåriga hade liknande erfarenheter. Vissa av dem kämpade fortfarande med frågor kring musik och kultur. Mina arabiska, indiska och afrikanska bröder kämpade inte med samma frågor eftersom deras kultur var formad av islam. Min var inte det och detta ledde till problem.


Besök även sajten Muslim Hip Hop

Inga kommentarer: